torsdag 20 januari 2011

På en tvåårings nivå


Ofta när jag och min unge bakar urartar det någonstans under resans gång. Som när jag tycker att det räcker med en dryg liter mjöl medan hemulen anser att det borde vara minst en hel påse, eller när jag tycker att det räcker med degätande medan hon tycker att omvägen via ugnen är helt onödig. Idag testade vi dock något, för oss, nytt och revolutionerande – chokladbollar. Betyg: perfekt vab-sysselsättning.
I 1994, inte 1894, års upplaga av Sju sorters kakor står det förresten fortfarande att de även benämns negerbollar. (Ni som har en nyare upplaga är välkomna att kontrollera när den termen blev omodern och återkomma med svar i kommentarsfältet.)
Till bollarna på bilden har hemulen, utan att tumult uppstod, mätt upp ingredienserna, hjälpt till att blanda – "jätterolig deg, mamma!" – och format alla bajskorvar, ormar och tissar, det vill säga alla de "bollar" som inte är runda. Nästa gång ska vi se till att ha kokos hemma också.

7 kommentarer:

  1. Jag känner mig som hon-som-kommer-med-tjatiga-tips-ingen-ber-om (skitlångt indiannamn, för att fortsätta det "skönt" etniska raljerandet från kokboken) men jag som ogillar pärlsocker på chokladbollarna rullar dem gärna i havregryn om jag har slut på kokos. Blir faktiskt väldigt gott! Jag tror tipset kom till mig från Sebastian, så jag skickar det härmed vidare.

    SvaraRadera
  2. Min systers indiannamn är gnäller-som-vinden. Så jävla bra.

    Smart idé med havregrynen, det besparar oss kanske några minuters hyperaktivitet nästa gång barnet ätit tre chokladbollar. Jag har nog sett det någon gång, men kom såklart inte att tänka på det igår. Ett tag funderade jag på att rulla dem i kakao, både jag och Hrönn gillar mycket kakaosmak, men då hade nog inte fadern ätit dem.

    SvaraRadera
  3. Mm, nu blev jag sugen på chokladbollar också!

    Oj, det är nog tur att jag inte jobbar på konditori, för om jag gjorde det skulle jag äta av allt gott hela tiden. och om jag inte fick göra det skulle jag inte kunna låta bli att göra det i smyg.

    SvaraRadera
  4. Man kan lätt tro att man skulle äta ihjäl sig om man jobbade någonstans där det fanns obegränsade mängder av sånt man tycker är gott, men man lugnar sig ganska snart (bortsett från med semlorna då).

    SvaraRadera
  5. Kollade min upplaga av sju sorters kakor och det visade sig att den var från 1985. Kände mig lastgammal...

    (needless to say så bakar man Negerbollar i den upplagan)

    SvaraRadera
  6. En gammal kollega har en upplaga från 50-talet, där heter nog alla kakor något politiskt inkorrekt.

    SvaraRadera
  7. Jag hade visst också 1994 års upplaga, trots att boken var inköpt 2003, så här var det också choklad/negerbollar.

    Årets ointressantaste kommentar 5 månader sent. ;-)

    SvaraRadera