onsdag 6 april 2011

Tema: spy galla på förskolan

Jag har ju glömt att berätta om föräldrarådet jag var på förra veckan! Under övriga frågor bad jag att få ta upp ett par genusrelaterade grejer jag tänkt på. Tre minuter innan mötestidens slut och lokalen skulle låsas och larmas fick jag ordet. Nu var jag alltså inte bara den jobbiga feministmorsan utan också hon som sinkade alla som ville hem och äta kvällsmat med sina familjer.

Jag: Jag tycker att det har varit väldigt mycket prat om att vara jätteduktig flicka och jättefin flicka på sista tiden och jag har också fått signaler om att pojkarnas kommer hem och är jättetuffa och jättestarka. Hur tänker ni kring det här?

Rektorn: 2006 gick alla mina pedagoger en kurs och vi jobbade aktivt med de frågorna, men det har kommit lite i skymundan sista tiden med alla omorganiseringar. Vi försöker såklart bemöta alla barn lika, men det ryms inte riktigt i vår budget och vi har inte heller jobbat ihop oss i nya arbetslaget. Men till hösten ska vi ta nya friska tag med genusarbetet.

Jag: 2006 var mitt barn inte ens fött, förskolan hade inte öppnat och det är inte samma personal nu som då. Till hösten är det för övrigt ett halvår. Det är en ganska stor del av ens livstid när man är tre år. Man hinner formas ganska mycket. Och på vilket sätt kan bemötande vara en fråga om budget?

Annan mamma: Men det är ju i den här åldern de upptäcker att de är pojkar och flickor.

Jag: Det är inte det jag opponerar mig mot. Jag är bara så trött på det här fin- och duktigsnacket att det står mig upp i halsen. För min del föredrar jag att hon kommer hem och svär framför det här fokuset på att vara fin och duktig hela tiden.

Rektor: Jag förstår att du är frustrerad och att du vill ha en förändring nu, men i dagsläget ryms det inte i budgeten.

Och så vidare. Just nu är jag av flera anledningar jävligt sugen på att ta mitt barn ur förskolan. Tyvärr är det inte ett realistiskt alternativ. Och så finns det ju saker som är bra där också. Även om de sakerna blir färre och färre med varje sparbeting och förtätning.

16 kommentarer:

  1. Rövig förskola. Rövig rektor. Vad är det frågan om? Det har väl inte med budgeten att göra?

    Jag är så sjukt tacksam för vår förskola där de har lite koll och över huvud taget inte pratar på det där viset. Där är barnen barn eller individer och vilket kön man är spelar ingen roll.

    Så borde det vara överallt om det nu inte fanns folk som har svårt att begripa värdet av det.

    SvaraRadera
  2. Budget? De är väl ålagda att motverka traditionella könsroller, precis som all andra? Läroplanen?

    Det är inget de kan bortprioritera.

    Nu blev jag trött.

    /I

    SvaraRadera
  3. Underlandet: Ja, eller hur?!

    Medelklassman: Vår förskola var toppen tills för inte alls länge sedan. Efter att antalet barn per personal utökades slutade de "gamla" pedagogerna och allteftersom det fyllts upp med ny personal så känns det som att ideologin som en gång präglade verksamheten gång efter gång vattnats ur. Men trots det är det här en av stadsdelens populäraste förskolor där det är svårast att få plats. Tråkigt.

    Anonym: Det är ju så vagt formulerat i alla dokument så man kommer undan med det mesta, och vem ska förresten kontrollera att läroplanen efterföljs?

    SvaraRadera
  4. Det låter inte som om rektorn ens lyssnade på dig, utan bara drog ett standardsvar för att få tyst på dig. Trist att det har blivit så många försämringar! Att tänka på hur man bemöter folk kostar ju inte ett öre, men har man ett svagt ledarskap blir det ju upp till varje individ i personalen att göra det på egen hand, utan sammanhållning.

    SvaraRadera
  5. Ja visst, det krävs det att varje person som jobbar där har ett personligt intresse för genusfrågor. Och det har de tyvärr inte, eller så är de bara så fast i sina egna stereotypa roller att de inte märker vad de håller på med.
    Nej, inne på mötet kändes det inte som att hon lyssnade på mig, men hon märkte hur förbannad jag blev och hastade efter mig när jag gick och lovade till slut att "ta upp frågan på fredag nät jag är ute på förskolan". Så vi får väl se om det blir någon förändring.

    SvaraRadera
  6. dom är kötthuvuden, du är bra. var den jobbiga mamman! jag håller på dig. och förhållningssätt och genusmedvetenhet är mycket riktigt inget man kan beställa ur katalog. det är alldeles gratis och borde vara en självklarhet år 2011. står ju för fan tom i lpfö. så det så.

    SvaraRadera
  7. Gud va bra sagt av dig!!! Själv hade jag aldrig lyckats få ur mig nåt förrän det var försent!
    Hoppas de bättrar sig, rejält!!!
    De e som om 'ny termin, vi gör allt bra då' är standardsvar på mycket!

    By the way... Kul att ses IRL.. Hon är härlig din dotter.

    /Jeanette AH

    SvaraRadera
  8. De behöver alltså betalt för att gå med på att inte säga duktig flicka?

    SvaraRadera
  9. Em: Skulle du och dina kollegor få en reprimand om ni körde i gamla invanda genusspår?

    Jeanette: Detsamma, synd att det inte är riksträff mer än en gång om året.

    Caroline: Varför formulerade jag mig inte så?! För det var ju underförstått vad hon sa.

    SvaraRadera
  10. men det kostar väl för fan inte pengar att vara medveten??

    köp "ge ditt barn 100 möjligheter" eller "pojkar flickor och pedagoger" till dem!

    SvaraRadera
  11. Lady Dahmer: Jag får börja med att köpa dem till mig själv :)

    SvaraRadera
  12. Ne. Verkar fortf vara helt upp till var och en. Det mesta verkar vara på det viset. Men finns hopp! Finns bra folk i förskolan också, även om man ibland blir förtvivlat frustrerad över den långsamma utvecklingen och benhårda vägran att vara självkritisk.. (tur att jag är en sån jävla überpedagog!)

    SvaraRadera
  13. Em: Ja, vad fan menar du med att inte komma in och styra upp skutan nu när de annonserade en ledig tjänst?

    SvaraRadera
  14. Haha, det kanske är DET som är mitt mission in life? Stega in (väldigt ödmjukt, givetvis. Alla kan ju inte vara überpedagoger från start!) på arbetsplatser som stannat upp i tänket och röra runt lite grann.. Hade varit rätt kul! Men gillar mitt nuvarande jobb liite för mkt. Men jag kan komma med glada tillrop och du kan tipsa dom om att läsa Flickor, pojkar och pedagoger. Har dom en tight budget kan dom få låna mitt ex - helt gratis!

    SvaraRadera
  15. Jag ska börja med att ge dem ett påskägg imorgon, så att jag hamnar på plus (eller iallafall nolläge). Sen kan jag börja jiddra igen.

    SvaraRadera