tisdag 23 mars 2010

Hur svårt kan det vara?

En smula miscommunication resulterade i att jag missade att köpa lördagens UT, där dödsannonsen var insatt. Men det brukar ju inte vara några problem att traska in hos någon välsorterad tidningsmånglare och införskaffa gårdagens blad. Brukar inte vara något problem.

Oliver läser på ut.se: På följande platser kan du köpa UT [Ulricehamns Tidning] som utkommer tisdagar, torsdagar och lördagar. [...] GÖTEBORG: Pressbyrån, Drottningtorget.

Oliver ringer Pressbyrån på Drottningtorget (söndag):
– Hej, jag undrar om ni har något ex av lördagens UT kvar.
Nej, den säljer vi inte. Kolla om de har den inne på Centralen.

Oliver ringer Pressbyrån, Centralstationen (söndag):
– Hej, jag undrar om ni har något ex av lördagens UT kvar.
Nej, lördagens tidningar har vi inte fått in ännu. De brukar komma på måndagar.

Oliver besöker Pressbyrån, Centralstationen (måndag):
– Hej, det var jag som ringde angående lördagens UT igår. Har den kommit in nu?
– Nej, den har vi slutat ta in.

Pressbyrån, Centralstationen – idag (efter att jag i förbifarten råkat få syn på dagens utgåva av tidingen de "slutat ta in"):
– Jag ser att ni har fått in dagens UT. Har ni händelsevis fått in ett ex av lördagens tidning också?
– Jodå, men tyvärr har den sålt slut.


ICA Kvantum, Ulricehamn:
– Har ni händelsevis något ex av lördagens UT kvar?

– Jag ska se efter i pärmen... Ja, den finns kvar. Vänta så ska jag gå och hämta den.

– Toppen!

Efter en halv evighet kommer förbutikskvinnan tillbaka. Med förra lördagens tidning. Jag påpekar att det är fel datum och skäms samtidigt lite över att tvinga iväg henne ut på lagret (eller vart hon nu tog vägen) en gång till. Hon ser trött ut och traskar iväg.
– Nej, jag hittade den inte.


Cigarrmagasinet, Ulricehamn:
– Ni är mitt sista hopp. Har ni möjligtvis ett ex av lördagens UT kvar.
– Nej, den tror jag faktiskt vi sålde slut på. Men jag ska dubbelkolla för säkerhets skull... Här var den ju. Två stycken hade jag till och med.
– Jag tar båda!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar