lördag 5 februari 2011

You and me baby ain't nothing but mammals

Ja, det finns en massa anledningar att inte amma och jag håller med om att diskussionen naturligt vs. onaturligt oftast spårar ur ganska snart. Men. Vi är fortfarande däggdjur. Och däggdjur är såna där som per definition föder levande ungar och ger dem di. Lite olika länge beroende på vilken art vi tillhör. Människans biologiska amningslängd ligger på någonstans mellan tre och fem år.
I västvärlden ammar de flesta inte sina barn så "länge" nuförtiden och det är helt ok, vi har tillgång till en massa annan mat som är säker även för små barn att äta och det finns andra sätt att vara nära sin avkomma, unt so weiter. Men vad är det som har hänt när "långtidsamning" anses vara ett stört beteende hos mamman, ett sätt att vägra låta barnet sluta vara bebis, eller rent av likställs med incest?

3 kommentarer:

  1. Ja då kan man faan undra vad det är som har hänt. Barn ska helst bli stora fort, det är tragiskt.

    SvaraRadera
  2. Men att ha blöja och napp tills man är fyra år går däremot bra att kombinera med att vara stor.

    SvaraRadera
  3. Det är konstigt att vissa "barnsliga" saker går bra, men inte andra. Jag stör mig något enormt på att napp är så accepterat men inte långtidsamning. Jag ser ungar hela tiden som har napp när de sitter i vagn, när de leker osv. Min unge suger bara på bröstet, och bara vid vissa tillfällen. Är inte det bättre än att ständigt gå med napp?

    SvaraRadera