söndag 28 augusti 2011

Hej BVC

Vet ni vad? Jag har ammat min unge efter tandborstningen (nästan) varje kväll så länge hon alls haft några tänder att borsta. Alltså i ungefär två och ett halvt år eller drygt niohundra kvällar. Vid förra veckans tandläkarbesök fick hon beröm för sina extremt fina tänder. Pilutta er. P i l u t t a.

Ps. Ja, jag veeet, det är skillnad på individ och population, kanske hade hon haft lika fina tänder om jag gav henne en klubba istället för att trycka in det där vulgära bröstet i käften på henne. Eller kanske inte.

10 kommentarer:

  1. Jag trodde bara det var välling och ersättning de inte skulle få efter tandborstning? Nu när Elly har fått tänder kommer jag i vilket fall amma henne efter tandborstning, för jag ammar ju henne till sömns varje kväll. Undrar om BVC kommer att säga nåt om det nästa gång...

    SvaraRadera
  2. Helt rätt att amma efter tandborstning :-)

    SvaraRadera
  3. Jag har ammat efter tandborstning i snart fyra år och när vi var hos tandläkaren för några månader sedan lät det likadant. Vi behöver inte komma tillbaks förrän han är fem. Pilutta den där tandhygienisten vi var hos när han var tio månader, hon som tyckte att vi skulle sluta amma helt. Superpilutta!

    SvaraRadera
  4. Och jag har inte ens upplyst BVC om hur jag ammar min ettåring. Måste man det, egentligen? Dom vet att jag ammar men har inte frågat om detaljer, bara antytt att det väl vore bra att börja avveckla i sinom tid. Njae, det tycker inte jag, så då gör jag inte det. Och tänderna ser finfina ut.

    SvaraRadera
  5. Fifi: Enligt vår BVC ska barn inte ammas på natten efter sex månaders ålder (och inte alls efter ett år), och Hrönn fick inte tänder förrän hon var tio månader, så egentligen borde ju det här vara en icke-fråga för dem, men jag kan eventuellt ha råkat nämna att hon ammades även på natten vid något tillfälle.

    Det är ju hemskt om bebisar som får ersättning inte skulle få äta nattetid, men det är klart, sammansättningen är ju annorlunda.

    Går det bra med tandborstningen förresten?

    Jenny: Eller hur?!

    Trill o Bit: Tack, jag gillar medhåll.

    Kim: Tandläkaren har aldrig sagt något negativt om amning, hon har nog vid närmare eftertanke inte nämnt det alls. Däremot har hon frågat om välling och tröstnapp och det använder ju inte Hrönn, så där klarade vi oss från eventuella föreläsningar.

    E: Nej, man måste faktiskt inte gå till BVC alls, men när man väl är där tycker jag att man borde kunna vara ärlig med en sådan sak som att man ammar ett barn som är över halvåret (vilket är helt i enlighet med WHO:s rekommendation, som gäller för hela världen, inte bara U-länderna) utan att att utsättas för fördömanden från personalen. Hrönn får gå på kontroller på vår, tyvärr amningsfientliga, BVC då hon blir kallad, men det var länge sedan jag följde med dit. Pappor behöver ju inte svara på amningsfrågor har jag märkt.

    SvaraRadera
  6. Förtydligande angående svaret till Fifi: Jag tycker inte att barn som får ersättning ska få vara hungriga på nätterna även om formuleringen kanske kunde tolkas så.

    SvaraRadera
  7. Jag ammar också efter tandborstning men har å andra sidan aldrig hört nån säga att det vore fel. Min äldsta fick tänder vid fyra månaders ålder men ammades på natten flera gånger till han var över halvåret... Tror inte ens jag borstade hans tänder särskilt ofta Innan han var över ett halvår och det gick ju bra det med!
    Och hej Kim, kära syssling!

    SvaraRadera
  8. Skönt att inte alla BVC är lika opålästa som vår!

    SvaraRadera
  9. Jag ammar inte på natten (Elly slutade med nattmål när hon var 3 månader), men däremot på kvällen när vi har borstat tänderna. Hur ska jag annars göra? Dra ut bröstvårtan ut munnen på henne så att hon vaknar, borsta tänderna och börja natta henne igen? Nej nej…

    Tandborstningen går jättebra, jag tror att Elly och jag tycker att det är lika roligt!

    SvaraRadera