torsdag 10 juni 2010

Jag väljer bort

Med moderskapet kom blödigheten på köpet. Ok, jag kanske lipade en flod eller två när Bambis mamma blev skjuten redan innan hormoncirkusen kickade in, men sedan hemulen såg dagens ljus har det helt klart eskalerat. Jag, som en gång i tiden var engagerad och skulle bli grävande journalist, ser för guds skull knappt ens på nyheterna längre. Jag orkar bara inte med mer elände. Inte för att det försvinner för att man blundar, men det är ju så bekvämt med förnekelse. Så länge det gäller oljeskadade fåglar, båtar som bordas av militär och annat lagom hemskt. Men när det kommer till det riktigt vidriga kan jag naturligtvis inte låta bli att titta fram bakom soffkudden. När det är mammor och barn som stympas, våldtas och dör av gammal hederlig brist på hälso- och sjukvård frossar jag hejdlöst. Vad är det frågan om?


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar