söndag 10 mars 2013

Hellre godtrogen än missunnsam

I torsdags var det precis tre år sedan min mamma dog och förutom alla de känslor som obviously vällde upp blev jag påmind om något jag till och från gått och funderat på nästan lika länge.

"Se nu till att du inte blir lurad på arvet!" var något av det första jag fick höra. Inte av en utan av flera personer. "I all välmening" förstås. Till en början tänkte jag en hel del på det och kände mig ganska stressad inför bouppteckningen, men ju längre tiden går känner jag mer och mer att jag faktiskt skiter i de där pengarna – eller snarare att jag inte vill vara den som startar ett bråk om pengar som det finns en viss risk att jag blir blåst på om flera årtionden.

Min mamma hade en bil, ett gammalt missionshus som hon höll på att renovera för kunna att använda som ateljé och verkstad och lite sparade pengar, till pension och så. Knappt 70 000 kronor blev min andel. De har kommit väl till pass under de här åren; jag fick råd att köpa en cykel, gå till tandläkaren och ta katterna till veterinären – utan att noja över kostnaden – och bjuda man och barn på en resa till Stockholm senare i vår. Men jag hade nog överlevt utan dem också.

Sen var det förstås gården. Den borde jag såklart krävt att min styvpappa skulle sälja av så att jag kunde få ut min andel på en gång. För "tänk om han träffar en ny kvinna!"

Ja, tänk om.

Jag valde att avstå min del så att min styvpappa slapp gå från hus och hem för att köpa ut mig och han skrev i gengäld in i sitt testamente att jag kommer ärva honom på samma villkor som mina (halv)syskon. Tror jag. Jag har inte sett det med egna ögon, så jag förstås inga garantier för att han inte ändrat sig och istället testamenterar rubbet till Riddarhuset.

Men jag tror faktiskt jag skulle överleva det också. Jag har redan överlevt det värsta.

4 kommentarer:

  1. <3

    Hear, hear, sitter mitt uppe i det där...med systrar som inte är elaka på något sätt men som förhalar det hela för att ja, vad vet jag, de mår dåligt och vill väl inte tänka på att mamma faktiskt är död. Men det är plågsamt för min pappa, som sitter kvar i huset så länge de inte infinner sig för bouppteckning.

    Och vad gäller arv så hoppas jag att det inte finns ett öre kvar efter pappa, det hoppas jag att han har spenderat på entrecôte till fredagsmiddag, tågresor till Göteborg, obskyra engelska magasin om jazz, ost som luktar våt hund och Ripasso och Riesling.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Usch, så jobbigt. Har de något att "vinna" på att förhala?

      Radera
  2. Beklagar din förlust. Årsdagar är tunga.

    Min mamma brukar säga att arv tar fram det värsta ur folk.

    Själv hoppas jag att din vårtripp till Stockholm infaller den 19-21 april ;)
    /Vänligen PPD

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det råkar vara just den helgen vi åker till Stockholm :)

      Radera