lördag 1 mars 2014

Medelklassutmaning: köttfri mars

På sista tiden har det slentrianätits på tok för mycket kött här hemma, vi har till och med slarvat med de köttfria måndagarna, så när en uppmaning om att äta vegetariskt under mars månad for förbi i mitt twitterflöde valde jag att se det som ett tecken. Jag vet inte vem eller vilka som tagit initiativet och om det fått någon större spridning, upplys mig gärna den som vet. Övriga familjemedlemmar var hur som helst med på noterna helt utan föregående övertalningskampanj, så nu kör vi.

Hemulbarnet kommer få äta kött som vanligt på förskolan eftersom det rör sig om såpass kort tid (jag jobbar ju som bekant själv i kök och vet hur populärt det är med dietnycker) och det kan hända att jag och/eller pappan trycker i oss någon kötthaltig lunchlåda från frysen om det står mellan det och att köpa lunchmat men vi kommer inte att köpa och/eller laga någon icke-vegetarisk mat under den kommande månaden.

Jag hoppas en köttfri månad ska leda till vi på längre sikt blir bättre på att variera vår kost och framför allt att le kid hittar fler vegetariska favoriter och lär sig uppskatta baljväxter. Idag mjukstartade vi med frysdiskfalafel, grekiskinspirerad pastasallad med fetaost och tzatziki men framöver är planen att laga det mesta från grunden och bara köra mer eller mindre dyra (och tyvärr ofta icke-ekologiska) halvfabrikat på typ simskole- och tvättdagar.

Wish us luck!

10 kommentarer:

  1. Åååh.. jag skrev en lång kommentar och sen skulle jag logga in med google-konto och bläää, det blev fel. Orkar inte skriva om, men sammanfattning:

    Björn är vegetarian och vi äter nästan bara veg hemma. Svårt med nya recept! (Men vi gillar fortfarande din Lille Skutts pastasås very much) Så om ni hittar nåt nytt - lägg upp recept! :)

    SvaraRadera
  2. Heja heja heja! *dansar med gröna pom poms*

    SvaraRadera
  3. Det är inte den här som seglat runt? http://veganutmaningen.se

    Här hemma har vi bestämt att det blir en köttdag i veckan och resten veg - vilket är stort i sammanhanget. Maken var lite impad igår också: veckohandlingen gick på strax över 200 kr. Ville säga "told you so" men avstod.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Nej, den jag såg var lite mer light, inte vegan utan bara lakto-ovo-veg. Ska bli spännande att se om det går mindre pengar på mat den här månaden!

      Radera