måndag 10 december 2012

Krämig grön potatissoppa

OMG! OMG! OMG! Stoppa pressarna! Jag fick just i min unge en rätt innehållande både spenat och broccoli! Tyvärr också hönsbuljong, trots att det är måndag, men jag tycker vi kan bortse från det då fågelmängden i en sån tärning ändå är försvinnande liten.

Eftersom rätten var lite av ett kyl-/frysrens har jag inte koll på de exakta mängderna, men ungefär det följande räckte för att mätta två vuxna och ett kräset barn, samt till en lunchlåda:

1 gul lök
500 g potatis
100 g fryst spenat
250 g broccoli
0,5 l buljong
1,5 dl grädde
smör och/eller rapsolja att fräsa i
salt
tabasco

Och så här gick jag tillväga:

Hacka löken och fräs den i en kastrull. Skala och skiva potatisen och broccolistammen och lägg i den i kastrullen. Fortsätt fräsa tills potatisstärkelsen börjar fastna i botten på kastrullen och du drabbas av lätt panik.
Häll på buljongen (med sans och balans, känns det som att en halvliter är för mycket så är det antagligen det också, spara då hellre en slatt till senare och känn efter om soppan behöves späs mer mot slutet). Rör om så att potatisen lossnar från botten av kastrullen, lägg på locket och låt koka i typ en kvart.

Tillsätt spenat och grädde. Koka upp. Vispa eller mixa sönder potatisen.
Soppan bör vid det här laget vara ljusgrön och krämig. Är den inte det så har antingen jag skrivit fel eller du gjort något galet.
Dela resten av broccolin i små buketter och häv ner den i soppan. Koka på rimlig värme tills broccolin har lagom tuggmotstånd.
Smaka av med salt och tabasco.
Servera med (knäcke)bröd, smör och ost.

2 kommentarer:

  1. Kan du inte ge ut en kokbok...? Jag skulle köpa OCH göra [om svårighetsnivån inte överstiger tidigare recept i bloggen, har gjort bananplättar och gorgonzolalasagnen].
    /En som normalt avskyr människor som oombedda delger mig recept.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Om jag någon gång ger ut en ska du få ett signerat ex från första tryckningen.

      Radera