måndag 19 augusti 2013

#hijabuppropet, hur svårt kan det vara?

Jag pep-talkar mig själv och funderar på vad det egentligen är som tar emot så. Fåfänga? Rädsla för att sticka ut? Njae, jag vet inte jag. Jag avviker ju redan genom att varken sminka mig till vardags, raka mig eller banta. Kanske är det den aktiva handlingen som skrämmer mig, det känns som att det krävs bra mycket mer kurage och jävlar anamma att lägga till ett stycke tyg än det gör att bara låta bli att plocka bort och retuschera delar av sig själv.

Det är ytterst osäkert om jag kommer fixa att "utsätta" mig själv för att gå till jobbet beslöjad imorgon bitti, vilket i sig självt visar på hur angeläget det är och att jag borde göra det.

Ps. Lyssningstips: journalisten Valeria Helander berättar om när hon gick ut på stan i Göteborg klädd i niqab.

6 kommentarer:

  1. Men alltså en sak som jag tänker på i det här uppropet och det är att, ser inte muslimerna det som en 'kränkning' eller en 'hädelse' emot dem och deras religion och dess attribut när kristna ränner runt i hijab?

    SvaraRadera
    Svar
    1. Nu är ju inte muslimer en homogen grupp där alla tycker precis lika och självklart finns det alltid i alla sammanhang någon (muslim eller icke-muslim) som känner sig kränkt av just den specifika handlingen men den kritik jag sett hittills har antingen kommit från rasister (och är alltså fullständigt ointressant för mig eftersom de inte har något tolkningsföreträde här) eller varit formulerad så att den inte inte riktar sig mot uppropet som sådant utan istället lägger fokus på att personen själv inte vill eller kan delta till exempel på grund av att hon själv eller hennes kvinnliga släktingar kämpat för att slippa bära slöja. Men. Såklart ligger tolkningsföreträdet hos (slöjbärande) muslimska kvinnor och om det där skulle finnas en opinion mot uppropet så vore det naturligtvis en signal till oss övriga att backa ett steg.

      Radera
  2. Gjorde du det?

    Angående kränkning: Nej, hijab är ett plagg. Alla bär det olika och visar olika mycket hår så bara att ta en sjal över håret kan vara det. Nunnor bär dok och i Sverige för inte så länge sedan bar kvinnor sjal/huckle. Det behöver inte vara en muslimsk, eller ens religiös, sedvänja (även om just hijab är det).

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag kom inte längre än till selfies i badrummet. Jag klarade inte av att knyta den så den satt stadigt och tanken på att den skulle glida av in public kändes av någon anledning skrämmande.

      Radera
  3. Det står ingenstans i Koranen att kvinnans ska dölja sitt hår (detta har även bekräftats på film av äldre religiösa muslimska män i Pakistan):
    http://answers.yahoo.com/question/index?qid=20081115200047AArJ4Fw

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det verkar råda delade meningar om vad samtliga religiösa skrifter påbjuder eller inte påbjuder så jag ger mig inte in i den diskussionen. Hijabuppropet handlade inte heller om detta utan om rätten att klä sig som en vill utan att bli trakasserad eller hotad för det.

      Radera