lördag 3 april 2010

Ett ägg kommer lastat med könsstereotyper

Hemulbarnet fick en liten sopbil i sitt påskägg. Mycket uppskattat. Oklart dock om det var barnet eller fadern som var mest uppslukad av tippfunktionen.

Såhär såg det ut i leksaksaffären när påskharen var och rekade. Jag hade förvisso inte räknat med att hitta en lastbil med min unges namn på, men att det inte skulle finnas några med flicknamn överhuvudtaget blev jag faktiskt lite förvånad över. Fast det är klart, varför anstränga sig? Flickor gillar ju ändå bara dockor och smink, hur genusmedveten uppfostran man än bjuder på. Otacksamma jävlar är vad de är.

6 kommentarer:

  1. Så oerhört korkat. Men det visar bara hur långt det är kvar. Tillverkarna gör det som folk köper.

    SvaraRadera
  2. Och så köper folk det som tillverkas...

    SvaraRadera
  3. "Arne", ej så vanligt barnnamn. Tjejnamn däremot finns det massor av ungar som har. Byt ut! Eller, lägg till.

    SvaraRadera
  4. Kanske är det fler gubbar än småflickor som köper leksakslastbilar med namn. Vad vet jag? :)

    SvaraRadera
  5. Vill påpeka (som den Transportarbetare jag är) att de där är roliga presenter till lastbilschaufförer.
    Att det finns kvinnliga lastbilschaufförer vet jag med - men uppenbarligen inte tillräckligt många enligt tillverkarna för att de ska kunna köpa såna de med...

    SvaraRadera