tisdag 31 augusti 2010

This is why jag har slutat köpa müsli

Egentligen borde jag sälja müslin dyrt istället för att ge bort receptet till höger och vänster, men jag känner mig givmild idag. Gör så här:

Värm ½ dl neutral olja, 1 dl honung och 1 msk vaniljsocker i en någorlunda stor kastrull, rör om så att allt blandas. Det luktar ganska gott, så familjemedlemmar och andra förbipasserande kommer antagligen att fråga vad du "bakar". När du svarar att det ska bli müsli kommer de mest troligt ifrågasätta tillvägagångssättet. Det är helt naturligt och inget du behöver oroa dig över. Det kommer bli müsli och den kommer bli god.

Rör i 3 dl rågflingor, 7 dl havregryn och 1–2 dl hackade hasselnötter och/eller mandlar. En slickepott brukar vara bra att blanda runt med. Är man allergisk mot nötter eller mandel eller bara inte har så det räcker hemma så kan man fylla ut med riven kokos.

Bred ut blandningen i en långpanna och rosta mitt i ugnen på 175°c i 15 minotter, en kvart någonting. Rör om titt som tätt. Har du som jag en demenstendens så ställ en timer på max 5 minuter åt gången. Det blir så lätt bränt annars.

Ta ut plåten ur ugnen och försök hitta en plats där müslin får stå och krispa till sig i fred en stund. När den har svalnat hjälpligt tillsätter du 1 dl russin eller annan valfri torkad hackad frukt.

Ät och njut, förslagsvis med filmjölk eller en inte allt för söt yoghurt.

3 kommentarer:

  1. Fy fan vad gott det lät. Detta ska prövas.

    SvaraRadera
  2. Jag måste testa, när/om jag fixar en ugn.. Har brukat göra en snabb müsli i stekpannan men det håller låter snäppet bättre, är just nu inne i en antifrukost-period, där bara tanken på mackor och fil med corn flakes gör mig illamående, så det här kanske är räddningen.

    SvaraRadera