torsdag 12 juli 2012

Önskerubrik: Blöjor, pottor å torra barnrumpor

På varje blivande förälders inköpslista skulle jag vilja lägga till ett par tre meter plastad frotté att klippa ut lämpliga bitar av och lägga på känsliga ställen. Det kostar nästan ingenting och möjliggör för rumpluftning från dag ett. (Är också guld värt om/när barnet börjar på förskola och drar på sig magsjuka stup i kvarten.)

Jag tror att jag någon gång nämnt att min främsta lärdom i föräldraskapet är att låta saker bero lite oftare. Det är mitt främsta tips också när det kommer till "potträning". Alltså inte som i att låta ungen gå i blöjor tills hen börjar skolan och ber på sina bara knän om att få slippa, utan som i att skapa tillfällen och möjligheter för barnet att själv välja pottan så tidigt som möjligt. Precis som en efter en tid lär sig tyda andra signaler, får en så småningom ett hum om hur barnet beter sig när det behöver kissa eller bajsa. Vissa barn uttrycker sig tydligare än andra och en del föräldrar går all in och kör blöjfritt från början. Vi valde, som så många andra gånger, medelvägen.

Ute bland folk hade vi blöja på och struntade i att försöka tolka eventuella signaler då hemulen var bebis och vi var på språng. Hemma eller i andra bekväma miljöer fick hon vara bar på underkroppen i stort sett hela tiden och när hon kunde sitta stadigt började jag sätta henne på pottan samtidigt som jag själv gick på toaletten. Ibland kissade eller bajsade hon, ibland inte. Oavsett "resultat" så la vi inga värderingar i det.

När hon lärde sig att gå kunde hon själv uppsöka pottan när hon kände för det. Såg vi att hon var på väg att uträtta sina behov på fel ställe bar vi henne till pottan. Missade vi det fick vi torka. Jobbigt? Det är en definitionsfråga. Personligen tycker jag att det är mindre jobbigt att plocka upp en bajskorv från golvet än att tvätta bort samma bajskorv då den smetats ut jämt över hela den yta av ett barns kropp som blöjan täcker.

Då vi upptäckte att nattblöjan var torr när vi vaknade om morgnarna så tog vi bort den och plockade istället med oss en potta in i sovrummet att sätta henne på direkt när hon vaknade (och la en plastad frotté under lakanet – just in case). Det innebar att vi var färdiga med att ligga och dra oss om morgnarna. Men hallå, en ny blöjfri hägrade ju vid horisonten!

Med tiden blev det fler och fler pott-/toalettbesök och allt färre blöj-/golvkissningar och -bajsningar och en dag hade vi plötsligt en blöjfri unge. No drama. (Det är åtminstone så jag vill minnas det nu i efterhand.)

(Rubriken önskad av motvalls.)

10 kommentarer:

  1. Blöjor är jag intresserad av. Jag fantiserar om tygblöjor på min eventuella avkomma. Jag har också en fantasi om att ungen ska vara blöjfri mer eller mindre direkt, vilket jag läst om att vissa bäbisar är, bara föräldrarna lär sig att tolka signalerna.

    I verkligheten ser jag snarare Up n' go som väger 12 kilo, jag som trött moder liggandes i soffan och tänker att jag ska vänta 5 minuter till, sen ska jag ta tag i det!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Om jag hade fått ändra något såhär i efterhand så hade jag lätt sett till att vi kört med tygblöjor istället. Engångsblöjor som genererar berg av sopor är vansinne.

      Radera
  2. Vi köpte en potta för ganska längesen, för vi märkte att Elly är väldigt medveten om att hon kissar och bajsar, det syns på henne. Men hon vägrar att sitta på pottan. Vi har inte jobbat stenhårt på det, utan satt henne på den då och då när vi t ex har tagit av morgonblöjan eller när hon går utan blöja och kissar. Men hon vill inte. Så jag antar att hon inte är redo. Testade dock att sätta henne på toan härom dagen, och det verkade hon gilla bättre. Ville själv sätta sig där lite senare, fast då hade hon blöja. Ja, vi får väl se hur det går. Intressant att läsa din berättelse!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Min berättelse var ju inte så detaljerad, men även här har pottan varit ganska ointressant i perioder. Tror inte att en tjänar något på att hetsa med potträning. Däremot är jag en stor anhängare av blöjfritt tidigt och i så stor utsträckning som möjligt, så att barnet kopplar att det kommer ut grejer ur en när har "den där känslan".

      Radera
  3. Åh så fantastiskt det är att kunna önska inlägg å sen läsa smarta kommentarer också. Love it!

    Cheetahn signalerar inte det minsta vad/när hon gör nåt. Å vägrar sitta potta. Nån enstaka gång har hon ställt sig i den för att försöka nå nåt förbjudet. Så vi tar det när det kommer tänker jag nu å har lagt ner. Tydligen var jag själv blöjfri vid 1,5 å har alltid haft bilden att så skulle mina kids också bli... men nu blev det annorlunda å det är förstås fine.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Vår generation var nog blöjfria tidigare eftersom blöjorna inte sög lika effektivt och alltså var mindre "trevliga" att ha på sig.

      Radera
  4. Björn har aldrig visat med en min (vad jag har sett) när han tänker kissa eller bajsa. Man ser när han bajsar, men då är det ju redan för sent. Pottintresset har varierat lite, men nu försöker vi faktiskt övertala honom att gå utan blöja en stund varje dag. Först vill han inte, men han låter sig övertalas och när han lyckas kissa på pottan blir han överlycklig :) Vi försöker låta honom bestämma takten, men med lite uppmuntran så att det händer något någon gång (han är ju 2,5 nu och har fortfarande blöja dygnet runt).

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja, som jag sa till Fifi så tror jag inte att en har något att vinna på att stressa. Men om han får chansen (och går med på) att gå mer utan blöja så kommer han säkert så småningom också bli mer intresserad av att använda pottan eller toaletten. Blöja är ju "bekvämt" så sett att det inte blir några pölar runt fötterna när barnet är för upptaget av lek för att avbryta och gå på toa.

      Radera
  5. Gillar detta inlägg och kommer spara det. Det är så jag skulle önska att vi gjorde när vi får barn men när jag ser alla barn omkring mig med engångsblöjor högt upp i åldrarna så undrar jag ibland om det är vi som är naiva.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Kul att kunna inspirera! (Och som jag nämnde i mitt svar till mikkan så hade jag absolut använt tygblöjor om jag kunde ändra något såhär i efterhand.)

      Radera