fredag 16 juli 2010

Vem säger att alla kan amma?

Innan jag blev på tjocken hade jag inte funderat så mycket på det där med amning. Jag hade visserligen sett mina småsyskon ammas och jag har enligt hörsägen själv blivit ammad till drygt tre års ålder, så jag visste ju för all del att barnafödande och amning så att säga gick hand i hand, men det var ändå en icke-fråga. Att ämnet är så laddat som jag senare fått erfara hade jag aldrig kunnat drömma om.

Så gick åren och vips så var det min tur att yngla av mig och börja fundera på vilken typ av föräldraskap jag ville praktisera. De goda råden stod som spön i backen och jag blev så sakteliga på det klara med att det inte bara skulle tas ställning till hur mycket man ville fuska med kostråden under graviditeten och hur flummig förlossning man hade tänkt sig utan också om och hur det skulle ammas. Om jag fick en krona för varje förlossningsberättelse och amningshistorik jag tagit del av skulle jag vara miljonär nu, iallafall om jag placerat de där enkronorna rätt, och hade jag försökt rätta mig efter allt jag hört hade jag antagligen suttit i skräddarsits, iklädd tvångströja och vaggat fram och tillbaks i en madrasserad cell innan långt ungen passerat bäckenet.

Men. Inte en enda gång har jag hört någon yttra de bevingade orden att alla ska amma, eller ens att alla kan amma, annat än för att berätta om hur de själva fått höra det till leda. Från vem de hört det är dock oftast höljt i dunkel. Kan det ha varit MVC? BVC? Familjeliv.se? En förbipasserande herre med hund?

2 kommentarer:

  1. som en som inte KUNNAT amma så har jag faktiskt hört de bevingade orden några gånger. På BB, BVC och på nätet. Sen hoppas och tror jag att jag ska kunna amma nästa gång, om det nu blir någon sådan.

    SvaraRadera
  2. Fast du har ju faktiskt ammat, om än inte så mycket och länge, så du kunde ju (men det beror ju såklart vad man definierar som amning). Får du fler barn och rätt stöd kanske du till och med blir lika hysterisk som jag.

    Intressant att du fått höra dessa bevingade ord på samma BB som talade om för mig att mitt barn behövde ersättning eftersom min mjölk inte rann till i samma sekund som hon föddes och att jag därför inte kunde amma. Senare har jag lärt mig att friska fullgångna barn i allmänhet klarar sig på bara råmjölken i tre till fem dygn, vilket gjort mig ännu mer bitter över den kassa start min amning fick på grund av deras iver att "hjälpa".

    SvaraRadera