torsdag 19 april 2012

Hej, jag heter Jonna och jag vägrar vara med och hjälpa till att vaccinera barn

Jaha, nu ska en tydligen blogga enligt en liten mall och därmed vaccinera 95 barn, för att slippa framstå som en dålig människa. Men ok, då är jag väl ond då. Jag är nämligen tveksamt inställd till Apotek Hjärtat, som är de som betalar för kalaset, och därför vill jag inte göra reklam för dem på min blogg.

Däremot skänker jag pengar till Läkare utan gränser månadsvis via autogiro, sms:ar en gåva till Stadsmissionen ungefär en gång i månaden, ger mina småslantar till de där tiggarna som påstås vara en vidrig liga och köper majblommor. Med mera. Samt tar som bekant emot samtal och mail för Amningshjälpen. Det får räcka för mig.

Så nu vet ni varför den där posten aldrig dyker upp här.

9 kommentarer:

  1. Jag har samma känslor inför nämnda apotek, jag tvekade innan jag la ut inlägget i min egen blogg av samma anledning. Men kom fram till att jag hellre ser dem hosta upp lite extra pengar för barnens skull.

    Har du förresten koll på babyboxen som delas ut av Kronansdroghandel.se?
    Försökte beställa men den är visst tillfälligt slut. Jag skulle gärna vilja veta vad den innehåller när de börjar dela ut den igen...

    Och ond tycker jag inte att du verkar vara... ;) snarare motsatsen.

    SvaraRadera
  2. Vad har Apotek Hjärtat gjort för ont?

    SvaraRadera
  3. Jag förstår dig och är lite allergisk mot "gör så här så skänker jag pengar"-grejen men tänkte precis som Sagogrynet.

    SvaraRadera
  4. Jag undrar också vad du har emot Apotek Hjärtat?

    Jag förutsätter att du har en bra anledning och då är du ju verkligen inte ond - tvärtom. :-)

    SvaraRadera
  5. Ja, jag vill också veta! Jag hatar alla apotek efter privatiseringen/utförsäljningen, men varför förtjänar just Apoteket Hjärtat att straffas extra???

    Tell me!

    SvaraRadera
  6. Också nyfiken på vad de gjort. Jag tänkte såhär: om ett blogginlägg i slutändan vaccinerar ett enda barn av de som de säger att ett blogginlägg ska vaccinera så tycker jag det var en bra ide.

    SvaraRadera
  7. Skönt att det är fler än jag som tänker så. Jag är per defenition skeptisk till privatägda apotek, precis som privatägda vård, det är helt enkelt inget som är en bra idé att driva i kommersiellt syfte. Och att då göra reklam för ett sådant företag, låt vara för en "god sak", nej tack. Det finns så många andra sätt att idka välgörenhet.

    SvaraRadera
  8. Jag känner inte till Apotek Hjärtat men har däremot stort förtroende för Unicef. Det räcker för mig.
    Det ena utesluter inte heller det andra, att jag postar vaccin-inlägget betyder inte att jag struntar i välgörenhet i övrigt, jag "köper mig" inte fri. Så med förtroendet för Unicef i ryggen ser jag ingen anledning att INTE posta. OM inte Hjärtat skulle visa sig vara ovärdiga, vilket ska bli intressant att höra i så fall. Do tell!

    SvaraRadera
  9. Alla: Det här inlägget framstod nog som lite hårdare i tonen än det var tänkt. Jag kompletterade igår med en kort förklaring, den hittar ni på http://amningshysteri.blogspot.se/2012/04/tva-punkter-angaende-gardagens-inlagg.html.

    Ps. Att jag slog mig för bröstet och inflikade att jag minsann gör annat istället var av ren ängslighet att sorteras in i samma fack som jag hänvisat en f.d. kollega till. (Hon ansåg att hon gjorde världen till en bättre plats genom att konsekvent välja produkter som producerats av barnarbetare, med motiveringen att de pengarna skulle kunna läggas undan till en framtida utbildning för nämnda arbetande barn.)

    SvaraRadera