tisdag 7 september 2010

Women will like what I tell them to like

Det där med bröstpumpen var ju lite klantigt. Och det där med att de flesta kvinnor nog nöjer sig med att amma fem-sex månader också. Det är över lag lite jobbigt när män börjar uttala sig om vad kvinnor tycker eller borde tycka, men jag gillar Lars Ohly ändå och så amningshysterika jag är så är jag faktiskt principiellt för en 50/50-delning av föräldradagarna*. Uppenbarligen funkar ju inte principen om valfrihet särskilt bra i det här fallet, om man inte med med valfrihet avser mäns rätt att välja om de vill hänga med sina barn eller inte och i och med med det kvinnors skyldighet att anpassa sig efter situationen.
Det blir inte Vänsterpartiet för min del den här gången. Åtminstone inte i riksdagsvalet. Men det har inte med bröstpumpsutspelet att göra.

* Förutsatt att det inte tummas på kvinnors möjlighet att, i enlighet med rådande rekommendationer, vara föräldralediga tillräckligt länge för kunna helamma i sex månader.

7 kommentarer:

  1. jag tycker ohly var lite klantig också, han kunde ju tagit upp det faktum att vi har himla juste lagstiftning som ger kvinnan rätt att vara ledig för amning på arbetstid. dock är det ju inte så praktiskt irl...har svårt att se pappor pendla med bebisar fram och tillbaka till mammans jobb om dagarna..

    /Jennie

    SvaraRadera
  2. som ett argument istället för bröstpumpen menar jag nu..

    /Igen-nie

    SvaraRadera
  3. Du, har du nån mailadress? Har letat runt här men hittar ingen. Jag har en skoluppgift och skulle vilja ställa några frågor till dig. Det gäller föräldraförsäkringen.. skulle vara väldigt kul om du orkar/har lust!

    SvaraRadera
  4. Jennie: Det visste jag inte! Men jag skulle vilja se den arbetsgivare och de arbetskamrater som inte började knorra över det. Jag kan knappt ta ut min (obetalda) rast utan att folk undrar var jag är och varför jag är borta så "länge".

    Miss Muffin: Jag har mailat dig.

    SvaraRadera
  5. jo visst seru. Men har rätt att ta rast för att amma undetr "behövlig" tid. Det är inte semesterlönegrundande & man får inte ersättning för den tid man lägger på amning under arbetstid men man det är iallafall en rättighet, knorr eller ej. men jag kan också se kollegors viskade framför mig, och så blir plötsligt amningen något man med största säkerhet måste diskutera/försvara/legitimera/motivera/osv för kollegor.

    SvaraRadera
  6. vad är problemet med bröstpump? eftersom jag aldrig har ammat så förstår jag inte uppståndelsen... är det för att den gör ont att använda för vissa?

    SvaraRadera
  7. För en del, men långt ifrån alla, funkar det uppenbarligen bra att pumpa och gå till jobbet. Men det är för det första mycket mer meck med att plocka fram en pump, sätta ihop alla delar, pumpa ur, plocka isär och rengöra pumpens alla delar, kyla mjölken, förvara och värma upp den till lagom temperatur (inte i micro för då slås vissa näringsämnen sönder) och mata sin fäktande bebis ur kopp (om man inte vill använda nappflaska*), än att bara ta fram ett bröst och lägga barnet där på en gång. Sen är det inte heller ovanligt att kvinnor inte kan få ut tillräckligt mycket mjölk genom att pumpa – en pump är inte lika effektiv som barnets sugande, vissa får inte ut någon mjölk alls och andra får pumpa orimligt länge för att få ut en tillräckligt stor mängd. När man är ifrån sitt barn och inte ammar eller pumpar på kanske åtta-nio-tio timmar stimuleras inte heller brösten och det får ofta mjölkproduktionen att successivt minska. Människor funkar alltså inte som t.ex. kor som bara behöver mjölkas en eller ett par gånger om dagen för att bibehålla en hög mjölkproduktion, så det är inte alls säkert att man kan pumpa "ikapp" under kvällen den mängd som krävs för ett barn som lever helt på bröstmjölk (dessutom behöver ju barnet äta på kvällen också, och vilken mjölk ska man då stoppa i kylen?). And so on.

    * Anledningar att inte vilja flaskmata kan bland annat vara att barnet använder olika sugtekniker vid flaskmatning respektive amning. Ur en nappflaska kommer också maten på en gång och rinner snabbare och jämnare. Det medför inte sällan att barnet väljer bort bröstet och man kan hamna i en situation där man måste fortsätta med flaskan.

    SvaraRadera