söndag 28 februari 2010

Hur mår du?

Jag vet inte riktigt vad folk är ute och fiskar efter. Eller jo, jag vet exakt, men det tänker jag inte bjuda på. Så jag brukar, eller snarare brukade, dra till med ett "Bra, själv?". Fel svar. Leder till en massa ovälkomna följdfrågor. På senare tid har jag därför istället börjat köra med några alternativa metoder: svara undvikande, byta ämne eller förekomma den andra parten genom att ställa ett batteri av frågor om helgen/kvällskursen/barnen. Funkar mycket bättre.
För det kan väl inte vara så att folk förväntar att jag ska rulla fram den röda schäslongen och leverera ett ärligt svar? Typ "Jag mår skit. Man skulle nästan kunna säga att jag går igenom en slags kris, att livet står mig upp i halsen, trots att jag har ett lojt deltidsjobb som en apa hade kunnat klara av, ett relativt jämställt äktenskap och bara ett barn – som dessutom är i en härlig och ganska harmonisk ålder. Jag är alltså på det klara med att majoriteten av jordens befolkning har det jobbigare än jag. Men jag skulle ändå behöva ta semester från livet och gå och lägga mig i ett tyst och mörkt rum i ett par tre veckor. För jag känner att jag förväntas ta ansvar för en massa saker som är utom min kontroll. Och så var det ju den där lilla detaljen – att en av de personer som betyder allra mest för mig i hela världen ligger och tynar bort och dör as i write.
Relevanta följdfrågor på det?"

6 kommentarer:

  1. Inga frågor, bara en kram, fast jag vet att du inte är den kramigaste av oss, och en möjlighet att skriva av dig/ringa och gnälla/skriva ett mail och berätta.

    Jag kan ha väldigt stora öron och en liten mun.

    Om du orkar/har lust.

    Kram (igen, tjötkärring som jag är)

    SvaraRadera
  2. Vi får väl ta den där mamma-ölen snart så ska jag filla er in. Är nyfiken på Linas story också. Och så har jag en tunika som jag köpte på mellandagsrean som jag inte fått användning för än.

    SvaraRadera
  3. Mammaöl is on!
    Jag messar och frågar Lina också.

    Om Gus och hans otroligt roliga astma/halsfluss/hemska febertoppar håller sig i skinnet så kanske det kan bli redan till helgen.

    SvaraRadera
  4. Ingen messade Lina! Men med tanke på Guslingens sjukdom så förstår jag helt men är tacksam att jag såg det här så ni inte mammaölar utan mig =D Jag kan i helgen, men förstår att det inte funkar för er, men nästa helg är jag helpå (även om jag faktiskt jobbar, men det är no problemas, rätt bra faktiskt, hellre småbakis på jobbet än hemma med Elsa).

    Massa kramar till dig Jonna, det låter jävligt jobbigt!

    SvaraRadera
  5. Jag bokade om mig på öl med mina icke-mammakompisar eftersom jag inte hörde av Icka och utgick från att Gus var sjuk, men här har vi ändå fått lite kräksjuka att vänta ut så det blev inget roligt i helgen alls för Jonna inte. Nej nej. Inte alls bitter. Men jag längtar efter att träffa er alla, mammor såväl som icke-mammor.

    SvaraRadera