måndag 15 mars 2010

Det tror jag inte alls de hade sagt

Hon: Och så kommer vi ju så småningom gå över från traditionella arbetskläder till privata kläder.
Jag: Ok, men då vore det ju trevligt med ett litet bidrag när man ska köpa lämpliga kläder för ändamålet.

Hon: Här tycker jag vi kan tänka på att i andra kommunala verksamheter, som dagis och hemtjänst, har man sedan länge själv fått stå för kläderna man har på jobbet.

Jag: Varför ska vi bara jämföra oss med andra kvinnodominerade kommunala verksamheter? Vad hade till exempel gubbarna på Park & Natur sagt om de förväntades köpa kläderna de ska nöta på jobbet för egna pengar?

Hon: Nu tycker jag det är dags för kaffe!

10 kommentarer:

  1. här skriver jag i brist på bättre, eftersom både den där datorn och blogger var cp så blev det som bekant ett stavfel i min bloggadress, den är nu syndaskrynkel så som det var tänkt att det skulle vara från början eftersom jag nu efternågra veckors försöks lyckades komma åt inställningarna utan att hela datorn hängde sig och skrek högt. säger till eftersom det inte verkar som att den inte är snäll nog att redirecta allt av sig själv.

    SvaraRadera
  2. just det, dum-rövar är dom allihopa! dagispersonalen gillar inte heller att man inte får arb.kläder, det bästa jag vet är inte att få snor och matrester på mina kläder.. och man vill ju inte bara köpa slit och släng fulkläder att jobba i. måhända ett dagens i-landsproblem, men det är MITT i-landsproblem, så det så. temat för 1 maj demonstrationen kanske? vi kan bilda ett eget litet tåg :)

    SvaraRadera
  3. vi som arbetar med psykiskt sjuka i deras (kanske smutsiga, rökiga, äckliga) hem och som även går extremt mycket är inte heller helt förtjusta i det här med att det ska vara så jävla svårt att få arbetskläder. Skor har de sagt att vi absolut inte kan få för då kan man ju använda dom privat också. Eh, okej? Argumenten ligger på en så hög nivå. (köp skitfula skor åt oss då, dumjävlar, vill jag skrika!)
    Jag kan gå med er i ert förstamajtåg, om jag har några hela skor kvar då.

    SvaraRadera
  4. Nixa: Ah, jag har funderat mycket över vad "skynkel" kan tänkas vara.

    Em och Lina: Jag tycker att det är rimligt att man har kläder som ser privata ut, men att man får någon form av skäligt bidrag för inköpen. För man använder ju inte alltid gärna samma typ av kläder privat.

    SvaraRadera
  5. Det är ju jättemärkligt att man inte får betalda arbetskläder inom... kommunal? Jag som har jobbat inom handeln har alltid fått arbetskläder av jobbet. På Jula, som själva säljer arbetskläder, så fick jag själv gå ut i butiken och välja ett par arbetsbyxor och arbetsskor med stålhätta, som sedan skrevs av i räkenskaperna.

    SvaraRadera
  6. Till och med ett bälte till byxorna fick jag, förresten.

    SvaraRadera
  7. Samma visa i Skåne. Därför säger jag nu hej då kommunen och tjena landstinget. Once you go white you never go back to privata kläder på jobbet.

    SvaraRadera
  8. Martina: Allt har sina fördelar och nackdelar. Tror ofta att privata arbetsgivare är bättre på att hålla sin personal med vettig utrustning, medan man som kommunalanställd kan känna sig tryggare med anställningsform och liknande.

    Lisa: Kan tänka mig det.

    SvaraRadera
  9. Jonna: i mitt arbete är det rätt viktigt med kläder som ser privata ut. De flesta av mina klienter är helt vanliga människor som bara behöver någon form av råd och stöd i vardagen, kanske träna sig på att gå i affären bland folk eller liknande. Det skulle vara förödande om vi hade någon typ av uniform eller göteborgs stad-loggor på kläderna eller så, men absolut pengar till att köpa neutrala, praktiska arbetskläder. Då försäkrar man ju sig också om att ens personal klär sig vettigt, som det är nu använder ju vissa sina allra sunkigaste kläder hela tiden och det är ju inte alltid så trevligt.

    SvaraRadera
  10. Precis, men vad jag menade med att det kanske inte är den typen av kläder man använder privat var att på jobbet kanske man har en policy om att man inte har t.ex. ärmlösa toppar eller väldigt tighta kläder men att det kanske krävs en jacka med många fickor för att man har någon form av utrustning att hålla reda på. Är man då typen som gillar ärmlösa tighta kläder utan fickor så är ju inte kläderna av den typ man använder privat även om de ser privata ut. Nu trasslade jag in mig, hängde du med?

    SvaraRadera