fredag 5 mars 2010

Livet på en kräkmacka

Jaha, här har jag ett par tre olika konspirationsteorier. Håll till godo:

1. Varje gång vi köper riktigt jävla dyr mat straffas hemulen (och därefter utan undantag även vi) med magsjuka. För ett par veckor sedan: ekologisk lövbiff á 239 kr/kg – pow! magsjuka. Idag: färska räkor á 169 kr/kg – pow! magsjuka. Oh, the terror, att sitta där och ångestmumsa medan ungen håglöst vandrar runt grön i ansiktet och matvägrar. För snåla för att slänga, för traumatiserade för att njuta. Lösning: Bara äta linser, bönor, pinnar och stickor hädanefter.

2. Varje gång vi är lediga tillsammans samma visa. Och är det inte kräkhelg så är det snökaoshelg. Dömda att sitta inne i karantän och uggla. Och aldrig får man vila ut och njuta av ledigheten. Nej nej, sanera och vaka och "sova" i stand by-läge redo att kasta sig undan eventuella kaskader. Ska bli spännande att se om semestern kommer bestå av ett fem veckor långt spymaraton. Lösning: Börja livspussla och jobba oregelbundna tider. Om äktenskapet går åt skogen? Fine with me, bara jag slipper ropa upp fler måltider i den vita jättetelefonen.

3. Förskolan. Det mest troliga. Punkt. Lösning: Jag har seriöst börjat fundera på om det skulle vara ekonomiskt försvarbart att bli hemmafru. Lönen blir ju fan ändå knappt femsiffrig när jag ska hålla på och vabba och vara sjukledig med allt vad det innebär av karensdagar och fan och hans moster.

9 kommentarer:

  1. Men era stackare! Har er förskola haft besök av en HYFS? (dvs hygiensjuksköterska).

    Elsas förskola påbörjade ett samarbete med en hyfs redan förra hösten/vintern då de fick en sån där svår magsjukebakterie som lever kvar i flera veckor i allt och så fick de ordning på sin hygien och hur de sjöter allt, och jag kan ärligt säga att vi nästan skäms över hur lite vi varit sjuka den här vintern. Elsa har haft någon enstaka rinnig näsa (vilket typ inte är något) och så har jag och Sebbe haft en magsjukeomgång som visserligen var fruktansvärd men som kom från mitt jobb.

    Det hyfsen gör är typ jättebasic saker men som gör en jävla skillnad, tydligen, och jag är tusen gånger tacksam för det den gjort på Elsas förskola. Först trodde jag det var ungen som hade toppenimmunförsvar men när jag pratade med en fröken så visade det sig att de haft full barngrupp praktiskt taget hela vintern.

    Hoppas nu ni kryar på er kvickt!

    SvaraRadera
  2. Och jag vill förtydliga att jag inte tror att man stavar sköter sjöter, tangenterna är bredvid varandra och jag är kroniskt utmattad nuförtiden.

    SvaraRadera
  3. Jag har inte tänkt på att kolla upp om de har något sådant samarbete (antagligen har de inte det), bara att en av fröknarna slet sitt hår och undrade vart smittan gömmer sig. Den här magsjukan drabbar tydligen bara typ ett barn i veckan, men den släpper trots det inte taget. Det de hade gjort var att sanera alla leksaker och några andra insatser hon räknade upp. Utan resultat uppenbarligen.

    Själv trodde jag också att min unge hade världens bästa immunförsvar. Tills hon började på förskolan. Jag var beredd på att näsan skulle rinna oavbrutet och att man skulle få vara hemma med febrigt barn titt och tätt och att hon skulle få en massa barnsjukdomar, men på den fronten har det inte varit så farligt. Magsjuketerrorn däremot... Även om vi "bara" haft den tre gånger sedan hon började innan jul så finns ju ständigt hotet där, vilket bland annat gör att jag inte kan träffa min mamma som har nedsatt immunförsvar.

    Ibland undrar jag om det är någon familj (våran?) som borde få besök av den där sköterskan. För de kan ju sanera hur mycket som helst om folk skickar tillbaka sina barn för tidigt eller med besudlade prylar. Hur som helst har jag börjat utveckla någon slags panikångest (light) och njuter lite de få gånger jag får vara hemma och vabba på grund av någon normal sjukdom, för då kan hon ju iallafall inte bli smittad av och dra hem förskolemagsjukan...

    Och jag tror visst att du trodde att sköter stavas med J :)

    SvaraRadera
  4. På Gus dagis härjar just nu RS. Att inhalera adrenalin är spännande.

    Jag skulle fan kunna bryta mig in på förskolan med ett par hinkar ytsprit och städa en natt. Jag VILL INTE behöva åka till akuten med en son som knappt kan andas igen.

    Längtar till våren.

    SvaraRadera
  5. Men tjata på era förskolor om HYFS, en hygiensjuksköterska kan se alla de där farorna som dagispersonalen inte är utbildade att se. På Elsas förskola hyllar de verkligen projektet, det har blivit sån jäkla skillnad.

    Sen så är det ju lite saker man förlorar då också, t.ex har de inte längre pottor på Elsas förskola, de använder bara engångsmaterial (alltså inga tyghanddukar eller sådär), vi ska tvätta nallar och koka nappar en gång i veckan osv osv, men det är ju så himla värt det om barnen (och man själv) får vara friska! Sen så kanske man inte helt kan slippa undan RS eller magsjuka eller sånt, det är ju himla smittsamt, men man kan nog minska spridningen och utbrotten. Jag tror också att föräldrarna som har barn på förskolan blir mer medvetna om vad de ska och inte ska göra (typ släppa iväg sitt kräkbarn till förskolan), eftersom det tjatas en hel del om projektet :)

    http://www.vgregion.se/Regionkansliet/Halso--och-sjukvardsavdelningen/Strategisk-utvecklingsenhet/Smittskyddsenheten/Projekt-Hygiensjukskoterska-i-forskola/

    SvaraRadera
  6. Ursäkta om jag framställer mig själv som ett pucko nu, men hur gör de om de inte har pottor? Hrönn skulle till exempel aldrig komma på tanken att kissa eller bajsa i toaletten, den skulle ju kunna vara en portal till en annan dimension eller något ännu hemskare. Och visst kan jag tänka mig att tvätta mjukdjur lite oftare (läs: överhuvudtaget) i förebyggande syfte, men en gång i veckan? Då hinner de ju knappt torka mellan varven, ska det vara så här jobbigt att hålla sig frisk?
    Napparna slängde vi för övrigt igår. Ska bli intressant att se om hon saknar dem.

    SvaraRadera
  7. De får lära sig gå på toaletten direkt (det är ju lite lägre och mindre toaletter), och visst, jag inser också att det kommer vara svårare, men känns ändå värt det. Vi ska ju försöka göra Elsa blöjfri i sommar och jag är inne på att köra direkt med toaletten då så det inte falerar sen när hon börjar på dagis igen. Just nu går hon ju på pottan ibland och hon älskar pottan, men oftast sitter hon bara där en stund och gör grimaser.

    Vi tvättar naturligtvis bara dagisnallen en gång i veckan och ska jag vara ärlig gör vi det inte så ofta heller, men det är vad de vill och de flesta tvättar nog dagisnallen oftare nu än tidigare iaf.

    SvaraRadera
  8. Tja! Länge sen du fick tips från en expert. Särskilt en expert with no kids. Fast det är klart, det är nog inget tips egentligen utan kanske bara mer ett litet litet ljus i den mörka tunneln. De föräldrar jag känner, en del har barn i Hrönns åldern och del har äldre och en har en pytteliten, de säger att all den där sjukan och vabbandet går över när de byter från småbarnsgrupp till syskongrupp (eller var det nu heter) på förskolan. Men det är klart, så kanske de säger för att få in mig i branchen. Eller för att hålla skenet uppe för sig själva. Vad vet jag. Men jag hoppas att det är så. Det blir bättre snart.

    SvaraRadera
  9. På Hrönns förskola hänger alla kids, 1 till 5 år, tillsammans. Så där var vi körda på en gång med andra ord :)

    SvaraRadera