onsdag 13 oktober 2010

Vad är det för föräldrar som lär sina barn att svära?!

Ni vet hur det är. Man glider in på förskolan, börjar klä av sitt barn jacka och skor, kikar kanske lite bland extrakläderna... Då plötsligt, med eftertryck och inlevelse, ett rungande jävlar! ur den lilla munnen på tvåochetthalvtåringen som dittills obemärkt stått bredvid och spanat på en.
Hack i skivan. Hela världen stannar upp en sekund. Vad nu? Vad sa hon? Har hon vuxit upp i en borstbindarstuga?
Eller med en ganska vanlig mamma, en sån som jag, som har lite svårt att hålla tillbaka den inre tornedalingen när jag rusar in i badrummet och sparkar omkull en potta full med kiss.
You'll never know.

7 kommentarer:

  1. Aj då!
    Jag själv har en tendens till att säga "fan" i tid och otid. Så mitt barn säger det ibland. Och då stirrar barnets far mycket argt på mig....

    Men jag har skärpt mig, lite. Nu säger barnet "jisses Amalia" istället.

    Värsta pilsnerfilmsungen!

    SvaraRadera
  2. Det ska erkännas att mitt barn inte börjat svära. Än. Men en pojke på förskolan svor så det osade om det en morgon när jag lämnade och jag tänkte just "vad har han för föräldrar egentligen?", men kom på att jag inte är ett dugg bättre själv i den sekund då jag fotade iväg den där pottan i badrummet häromdagen.

    SvaraRadera
  3. Jag skrev en lång kommentar från min telefon som lyckades försvinna. Det var en lång kommentar om vilken tur jag har, jag som inte ens bryr mig så mycket om barn svär så länge de inte svär ÅT andra människor, som har ett barn vars värsta svordom är "herregud". Det var nog guds försyn eller något som gjorde att den kommentaren inte kom iväg för samma eftermiddag tittade ungen på mig och testade ett försiktigt "helvete..!". Hon säger det än så länge bara för att det är lite roligt och för att hon fattat att det inte är helt okej (jag som trodde jag var så acceptant kände direkt att VAD SÄGER DU UNGE OCH VEM HAR LÄRT DIG ATT SÄGA SÅ!??!??!!) men vi pratade imorse om att det är helt okej om hon säger så men att det inte är något fint att säga utan något som folk kanske inte kommer tycka om. "Aaakej" var ungens respons på det och sen dess har ingen helvete kommit men det är bara en tidsfråga :)
    Så, tji fick jag som glömde skriva ta i trä ;)

    SvaraRadera
  4. ja åååå. Har ju inte varit där mer än att min brorsdotter utbrister "men helvette" med sin lilla ljusa späda flickeröst efter några dagar av min närvaro. Antar att jag var skyldig. Jag använder aldrig svordomar i vanligt tal men det är som du säger, man välter omkull en potta med kiss och tänker inte att små öron hör. Pinsamt.

    SvaraRadera
  5. det måste ju vara svärföräldrarna som står för den biten.

    SvaraRadera
  6. Du e la för go! Är du göteborgare eller?

    SvaraRadera
  7. haha, what gave me away?? :)

    SvaraRadera