söndag 24 juli 2011

Barn i bil är definitionen på vansinne

Se så mild hon ser ut. Som en liten ängel. Skenet bedrar dock, kan jag meddela. Att bila i sällskap med Damien vore mer avslappnande.

Gnäll, skrik, tjat, flyktförsök. You name it. Oavbrutet.

Innan jag tog körkort vägrade jag åka på bilutflykter längre än en dryg timme, ungefär så länge som det går att få henne att sova dagtid. Nu är dealen att jag kan tänka mig att åka även längre sträckor, mot att jag kör och gengäld lämnar över ansvaret för allt annat.

Berätta gärna om era bästa och sämsta upplevelser på tema barn i bil. Har ni några tips på hur man kan minimera lidandet för alla inblandade?

12 kommentarer:

  1. Lätt! Du lurar det lilla onda barnet att hon ska få åka till Legoland och när ni kommer fram så ska hon få gå in i små hus byggda av legobitar som bara barn får plats i.

    Vips har du fått en längtansfull unge i baksätet som går med på allt du säger och med visionen av sig själv i sagohusen svagt blänkande i hennes ögon.

    SvaraRadera
  2. valium..? eller att barnet åker i annan bil?

    SvaraRadera
  3. Tidigare i veckan satt jag i baksätet med treåringen, som tyvärr blivit väldigt bra på att kasta på senare tid. Ett stycke hård plastleksak rakt på min överläpp=massa blod.

    Vår tänkta strategi för framtiden är tåg, där är det lättare att aktivera och distrahera. Enda problemet är väl om man vill ut typ på landet...

    SvaraRadera
  4. men i likhet med narkos - iPad. Jag är ju som du säkert vet vid det här laget ganska anti tv/data tittande men jag lobbar varmt för iPad i bilen.

    Köp.

    SvaraRadera
  5. Read my lips: DVD-spelare och hörlurar.

    Vi åker inte längre sträckor utan dem.

    SvaraRadera
  6. Bärbar dvd var fantastiskt när vi var ute och flög med en 3,5-åring. Det var också lösningen för hennes flygrädda pappa. Fynda på onoff.

    SvaraRadera
  7. Åksjuketabletter! Kanske är mer försvarbart när ens barn är svårt åksjukt dock. Vi har dock valt att åka tåg till landet (för på vägen till semestern är hon piggare = sover inte hela resan = kräks oavsett mängd åksjuketablett i blodet) och att bara åka bil hem då hon är tröttare och sover bort resan.
    Tågresan löstes med hörlurar, iphone och talking tomcat. Och kakor.

    Är hon framåtvänd? Behöver man en annan stol då än om de är bakåtvända? (mvh okunnig mamma)

    SvaraRadera
  8. Ja, dvdspelare. Och hörlurar.
    Och viktigast - köp en en sån som man spänner fast på sätet framför - man vill ju inte att barnet eller någon i sätet framför ska krossas av datorn/dvdn/ipaden om någon rammar bilen i 80 km/h.

    SvaraRadera
  9. DVD eller ipad säger jag!

    Visst, själv fick vi som barn visserligen överleva med kasettband - men faktisk, allt var inte bättre förr! ;-)

    SvaraRadera
  10. mikkan: Ha! Jag skulle kunna ljuga ihop att vi skulle på utflykt till Candy Mountain och ändå skulle helvetet bryta lös innan vi passerat Mölndal. Hon är inte typen man mutar.

    Em: Jag och Mikkan pratade för bara några dagar sedan om en gemensam bekant som fått valium som litet barn (på riktigt, ja) och var ganska ense om att det är något som inte riktigt stämmer där. Så, eftersom jag planerar att tjäna pengar på att låta mitt barn delta i olika former av talangtävlingar så så är valium inte ett realistiskt alternativ.

    Medelklassman: Hm... Eter, varför har jag inte tänkt på det?

    htoomik och Alex: Vi kör mycket med ipad, men det är heller inte helt hundra, sen är det ju som Anonym påpekar inte världens bästa grej att ha tunga och hårda föremål lösa i bilen ifall man måste panikbromsa.

    Helen: O, det har min treåring inte börjat med än.

    Jo, tåg är ju såklart mycket smidigare i många lägen. Tyvärr är det dock sällan vi besöker någon som bor bra i förhållande till en tågstation. (Och så är det ju så jäkla dyrt med tåg.)

    Icka och Elizabeth: Det känns mer och mer lockande.

    Lina: Jag vet inte om Hrönn faktiskt är särskilt åksjuk (längre). Hon kräks åtminstone inte även om hon klagar över att hon mår illa ibland. Dock tror jag att hon använder uttrycket "må illa" för att beskriva diverse former av obehagskänslor.

    Hon sitter bakåtvänd och jag är inte jättesugen på att vända henne på åtminstone ett år, även om jag hoppas att framåtvänd stol så småningom ska göra tricket.

    Anonym: Tack för tipset. Du har rätt i att en ipad rätt i skallen i 80 km/h lite tar ut säkerhetstänket i att ha sitt barn fastspänt bakåtvänt i bilbarnstol.

    metamorphosis: Och så slapp ju vår generation sitta fastspända eftersom bilarna inte ens hade bälte i baksätet, så det är klart vi trilskade mindre oavsett om vi fick lyssna på kasettband eller ej :)

    SvaraRadera