måndag 4 juli 2011

Nurse in på Åhléns City i Stockholm

Idag uppmärksammar Sagogrynet, Lars H Gustafsson, Lady Dahmer och Amningsbloggen att Securitas-vakter eskorterade Monika Meharlizade ut från caféet på Åhléns City i Stockholm, för att hon ammade sitt tre månader gamla barn där. Tycker du också att det är fel att vuxnas bekvämlighet ska gå före små barns behov? Bor du i eller i närheten av Stockholm och har en stund över mellan klockan 12.30 och 15.30 nu på lördag 9 juli? Ta i så fall chansen att gå på nurse in och visa ditt stöd för barns rätt att äta ute.

(På Familjeliv verkar diskussionen mest ha fastnat i käbbel (surprise!) om ifall Monika hade köpt kaffe innan hon ammade sitt barn eller om hon tänkt göra det efteråt. Det är en aspekt, men eftersom vakterna bad henne gå därifrån med motiveringen att man inte får sitta där amma där så tycker åtminstone inte jag att själva kaffeköpets vara eller icke-vara är det relevanta i det här sammanhanget.)

4 kommentarer:

  1. Jag blev sugen på att fördjupa mig lite i familjeliv! Minns ju hur du har berättat om den hätska stämningen som råder där och njöt i fulla drag...

    Jag håller med om att ett spädbarns behov måste gå framför allt. Dock håller jag inte med om att ett café måste upplåta plats för det om jag inte tänkt handla något. Det trodde jag man hade med i beräkningarna när man går ut med bäbisen...

    Fast i och för sig, vem ställer sig i kön för att köpa kaffe med en skrikande bäbis i famnen, det gör man ju inte det heller utan att få stryk från folks ögon! Så om jag vore ensam hade jag nog hellre gått till det där "barnrummet" Åhlens tillhandahåller.

    SvaraRadera
  2. mikkan: Det kan vara i princip omöjligt att förutse när ett barn blir hungrigt, och många blir det med besked på en gång. Förutom att ett skrikande spädbarn är outhärdligt att lyssna på så kan det vara svårt att lugna ner dem så pass att de klarar av att ta bröstet eller flaskan sen. Ond cirkel. Ett av problemen i det här fallet är också att detta Åhlénsvaruhuset tydligen tagit bort sitt barnvänliga rum.

    Men hur som helst så blev hon inte utslängd för att hon inte köpte något (vilket jag håller med om att det hör till god ton att göra) utan med motiveringen att hon ammade.

    SvaraRadera
  3. Men suck... så trist inställning, men bra att Åhlens verkar ta ställning mot caféets agerande.

    Plus att om man nu måste köpa något INNAN man ammar, så kanske de också borde agera mot personer som sitter och väntar på ett sällskap innan de beställer. Det har jag gjort många gånger och det har aldrig varit något problem.

    SvaraRadera
  4. Precis. Nu verkar det ju som att den här tjejen mer eller mindre varit ute efter tjafs (om jag får tro vad jag läst de senaste dagarna). Men rent principiellt har jag fortfarande samma ståndpunkt i frågan. Man kan be någon flytta sig för att den tar upp en plats för betalande kunder, men inte för att den ammar.

    SvaraRadera