tisdag 5 juli 2011

Good as new

Det är lika spännande varje gång jag tar fram kaffemjölken ur lilla kylen. Kommer det skära sig? Funkar det en dag till? Ribban höjs såklart också av den i antågande rötmånaden.

Bäst före är bara en vägledning. Det är inte lag på att hälla ut mjölk som "gått ut" och innan mejeriprodukter blir skadliga för hälsan har de för länge sedan ändrat smak och konsistens såpass att man inte alls blir sugen på att äta eller dricka dem.

Obs! Den mjölk barnen dricker står det 6 juli på. Dessutom står den i en annan kyl. Ingen risk för förväxling. No worries.

9 kommentarer:

  1. Jag skulle välja utgången ekologisk röd [som smakar bra] framför lättmjölk any day.
    /Inteheltnöjdmedungensdagiskost.

    SvaraRadera
  2. Eftersom livsmedelsverket säger (kanske inte i klartext, men ungefär) att barn dör en ond bråd död om de får i sig mättat fett i form av drickmjölk så måste vi tyvärr också låta barnen dricka lättmjölk, standardmjölken använder vi till frukostgröt och matlagning (och mitt kaffe).

    SvaraRadera
  3. Men va? De får väl ändå dricka grön mjölk?? Jag inser nu att jag inte har en aning om vad de har för mjölk på Elsas förskola, men jag själv dricker minimjölk eller lättmjölk eftersom det enligt mig är godast i teet och varje gång jag råkar ha kvar blå eller gul mjölk när Elsa kommer (köper grön när hon är här) så får jag dåligt samvete. Har aldrig ens föreställt mig att de ger blå på förskolan. Till och med till barnen under två år? För jag har ändå läst nån förskoleriktlinjegrej om att barn under 2 ska ha fettrikare kost på förskolan, tillsatt smör osv.

    SvaraRadera
  4. När jag var liten fick man som barn bara dricka röd mjölk, annars kunde man dö av undernäring. Så sa alla vuxna.

    Men nu när barnfetman breder ut sig allt mer så finns det många som lobbar för att barn ska dricka mindre fet mjölk eller vanligt vatten. Detta bekämpas dock av EU:s fettberg som växer lite varstans i Europa då fettet som tas bort från lightprodukter tydligen lagras för att inte gå till spillo.

    Denna dokumentär slog mig med häpnad och hette eminent nog "Fettberget".

    Lagar ni mycket halvfabrikat Jonna? Med andra ord, tvingas ni laga lika djävlig mat till ungarna som man själv fick äta under sin skolgång, då till och med pannkakor smakade skit?

    För då var det ju bra att man hade röd mjölk så man kunde dricka några hundra kalorier med lite knäcke och smör till...

    SvaraRadera
  5. Barnfetma in all its glory, men sockret kämpar både föräldrar och personal med näbbar och klor för att ha kvar medan man säljer ut den gröna mjölken? Nä, det är så mkt bullshit. Barnvagnen beror bevisligen inte på den röda mjölk som vi drack när vi var små utan kanske snarare på de tre kilona vitt socker som fettobarnen trycker i sig varje vecka vilket de flesta av oss på 80-talet inte åt i den utsträckningen.

    SvaraRadera
  6. Lina: Oh no, ingen grön mjölk i förskolan. Mättat fett=dåligt. Härdat (men omättat)=ok. Punkt. Inget att diskutera liksom. Inget smör heller förresten. Margarin ska det vara (jag vägrar och använder olja istället).
    Det där med sockret har du helt rätt i. Kanske för att typ alla vuxna själva är så jävla sockerberoende.

    mikkan: Vi fick minimjölk i skolan. Tror det var då jag slutade dricka mjölk. Tycker det är så jävla äckligt (förlåt Lina).

    Nix, nästan inga halvfabrikat. Vi hinner ju inte rulla egna köttbullar och så men det allra mesta gör vi själva. Vi tycker båda om att laga riktig mat.

    SvaraRadera
  7. Äsch, jag tar inte illa vid mig av att du ogillar minimjölk, det gör de flesta! :) men ju lägre fetthalt desto godare i teet! Jag dricker liksom aldrig mjölk rent. (som oboy kanske :) )

    Bra av dig att använda olja! Hur ska vi göra för att få världen att förstå att smör och fet mjölk inte är farligt? (och helst att socker är satan för det predikar jag på Elsas förskola! ;) ) Vem ska vi övertyga och hur? Jag känner mig frustrerad!!

    SvaraRadera
  8. Minimjölk i skolan!?! På åttio- och nittiotalet!?! Jag är i chock!

    SvaraRadera
  9. Lina: Erkänn att det provocerar dig lite. Kom igen nu :) Angående mjölk i te (och kaffe) så tycker jag tvärtom, att ju fetare desto bättre.

    Jag håller med, det är sjukt frustrerande. Hela den här margarin- och lightprodukthysterin sitter så djupt i folksjälen att jag inte vet var jag ska börja. När man nämner smör är det som om man just påstått att jorden är platt. Och plötsligt vet alla att "smör innehåller ju transfett" trots att de annars inte har ens grundläggande kunskaper i näringslära.

    mikkan: Det var precis när det kom och alla ville se ut som Emma Sjöberg eller vad fan hon hette som var i reklamen. Vår skola hakade på på en gång.

    SvaraRadera