måndag 20 februari 2012

Blixtvisit i tamponglandet

Sedan jag blev med menskopp har jag fått en mindre neurotisk inställning till mens. Det är helt enkelt inte jobbigt längre. Jag har till och med slutat hålla på och räkna dagar, men känner mig ändå mer i fas med mig själv och vet i nio fall av tio redan på morgonen ifall jag kommer få mens under dagen. Så även i morse.

Tyvärr fick jag inte med mig menskoppen när jag stack till jobbet så jag fick leta fram en gammal* tampong i en gömma. Och Jesus fucking Christ vad obehagligt. Var det så här det var att ha mens varje gång de första tio tolv femton åren?! Tills jag kom hem och kunde byta till menskoppen var jag oavbrutet och smärtsamt medveten om fittslemhinnorna, för att inte tala om känslan när den jäveln skulle ut. Som att riva av en invändig sårskorpa.

Engångsmensskydd, nej tack!

*Gammal som i säkerligen av en design som inte längre tillverkas, inte som i artikeln om häxlesbianerna, som bytte tampong med varandra, som jag läste om i en tjejtidning någon gång under tonåren.

8 kommentarer:

  1. Tack för det här inlägget, för nu blev jag påmind om att jag borde köpa en i veckan. Hade tänkt avvakta av olika anledningar, men jag slår nog till nu i alla fall.

    SvaraRadera
  2. Ps. Får jag fråga vilken du använder? Fick tips om Moon Cup en kompis (som skrev ett gästinlägg om den på min blogg), men jag har ju sett att det finna många olika.

    SvaraRadera
  3. Samma lika här. Senaste mensen använde jag tampong alla fem dagar jag blöder för att jag har slängt min menskopp för att det var dags att köpa en ny, vilket jag så klart glömt bort. Tampong WTF! Menskopp FTW! För att uttrycka sig enkelt.

    SvaraRadera
  4. Måste erkänna att jag faktiskt längtar efter att få mens just nu. När mensen kom tillbaka när barnet var ett år så tänkte jag att jag måste köpa en kopp men mens nummer två kom tidigare än jag hade räknat med men NU har jag beställt och fått hem en kopp och går bara och väntar på att få testa den. Tredje gången gillt. Bring it on!

    SvaraRadera
  5. Vet inte om detta är rätt forum att fråga men jag chansar och hoppas.

    Jag tycker såklart att menskopp är det bästa för både kropp och natur och beställde därför en för några månader sen. På sidan jag beställde ifrån fanns bara en "storlek" men den skulle passa alla. Mitt problem nu är att det inte funkar! Det blöder igenom eller hur jag ska beskriva det. Spelar ingen roll om jag haft den inne lång eller kort tid, det kommer ändå blod utanför vilket gjort att jag måste kombinera med trosskydd eller binda vilket känns helt idiotiskt frö då kan jag ju nästan lika gärna använda tampong.
    Jag blöder väldigt mycket pga kopparspiral och fick innan byta tampong ofta men jag trodde lite att menskoppen skulle klara alla sorters blödningar.
    Så, vad är fel? Har jag för stor fitta för one size-koppen (vilket jag betvivlar då jag bara fött ett barn, för fem år sen, under en förlossning som gick på 14 minuter och ej resulterade i några "sprickningar" öht och på efterkollen var knipmusklerna utmärkta.
    Sätter jag in den fel? Står i bruksanvisningen att menskoppen sitter längre ner än en tampong men jag tycker inte det. Den glider ju upp i kroppen när jag rör på mig. Ja herregud! Hjälp!/ Desperat!

    SvaraRadera
  6. De där häxlesbianerna, kan de ha varit samma som jag läste om i en tjejtidning i tonåren? Som även doppade sina tamponger i varmvatten och gjorde menste?

    SvaraRadera
  7. Elin: Ja, precis dem är det jag menar!

    SvaraRadera
  8. Jenny: Jag har en Lady cup som jag är mycket nöjd med.

    Ems: Rätt inställning!

    Anonym: Jag är inte tillräckligt kunnig på att svara på det, men menskoppen.se har supermycket information.

    SvaraRadera