onsdag 8 februari 2012

Day 7 – Button

Den här knappen trycker man på för att låsa upp vår port dagtid. Tror den kan vara gjord av koppar (eller så är den bara smutsig). Jag tänker på det rätt ofta, hur mycket koppardetaljer det är i femtiotalsbebyggelse. Var gemene man hederligare förr eller var kopparn värdelös på den tiden?

Ps. Det är alltså inte kilovis med koppar jag snackar om utan små detaljer. Koppartjuvar göre sig icke besvär. Tyska kyrkans tak däremot...

Ps2. På tal om koppartjuvar så yttrade en kollega de bevingade orden "i Ale mår knarkarna bra!" häromdagen. (Påståendet byggde hon på att det försvinner en del metall från järnvägsbygget som pågår i kommunen.)

4 kommentarer:

  1. Det här med koppartjuvar: snor folk på riktigt koppar från ställen? Haha. Ha. Det är ju askonstigt.

    SvaraRadera
  2. Det är ett skitstort problem har jag förstått, till och såpass att en del av senare tids krångel med försenade tåg har berott på att folk helt enkelt knallat iväg med ledningar, vilket inneburit att signaler inte funkat som de ska. En ba: "What?"

    SvaraRadera
  3. En gång satt jag fast på ett tåg mellan Manchester och Sheffield i fyra timmar för att nån hade snott koppar. Det hände tydligen titt som tätt.
    Då var jag riktigt glad att jag var turist, som kunde njuta av fåren utanför fönstret, och inte en stressad pendlare! :)

    SvaraRadera
  4. medbebisibagis: Jag fattar inte hur de gör bara. Bryter de på något sätt spänningen innan de sätter igång eller har de gummidräkt på sig? Borde inte koppartjuvar dö som flugor kring järnvägsspåren?

    SvaraRadera