lördag 11 februari 2012

Somliga borde inte få köra bil

I någon intervju berättade Mia Skäringer om när hon slutade "sitta som en framåtlutad sjuttioåring" vid bilkörning. Jag blev inspirerad och faktiskt så var jag lite mer relaxad än vanligt när jag satte av mot Borås i morse. Dock varade det inte särskilt länge.

Prövning nummer ett: Jag måste tanka innan jag sticker. Kommer helt otippat ihåg att tanklocket sitter på höger sida men blir inte kvitt tvångstanken att jag ska få drivmedelstourettes och plötsligt tanka diesel. Klarar dock att motstå impulsen och kommer iväg utan att motorn skär ihop.

Prövning nummer två: Nästan direkt när jag kommer ut på motorvägen upptäcker jag att spolarvätskan är slut. Är redan sen på grund av dålig planering och kaffedrickande i sista sekund innan avfärd så jag tänker att jag får härda ut och fixa det på vägen hem. I höjd med Bollebygd blir dock läget ohållbart och jag tvingas stanna på macken med namnet Gud glömde. "Smakfullt". Fy fan.

Prövning nummer tre: Ännu en gång vaknar min inre OCD-person. Dubbel-, trippel- och kvadruppelkollar att det verkligen är pumpen med spolarvätska jag stannat vid, samt att jag lokaliserat rätt behållare under motorhuven. Jodå, det är en liten fönsterliknande symbol på locket. Fyller på. Har ångest. Borde vara i Borås om femton minuter.

Prövning nummer fyra: Inne i butiken finns såklart bara en anställd som ensam ska sköta korvgrillning, videouthyrning och kassa. En person före i kön. En person som i perfekt enlighet med Murphys lag ska ha grillad med bröd. Min tur. Då rycks dörren upp och in rusar en man med munstycke och slang tillhörande den där jävla tryckluftsmojängen som brukar stå i samma skåp som hinken med det sorgligt grusiga vattnet man kan använda för att blästra vindrutan med. Han är upprörd och han är universums medelpunkt. Jag funderar på att ta springnota på mina två komma fyra liter spolarvätska men går istället in i mig själv och innan jag vet ordet av har jag betalat och sitter i bilen igen.

Prövning nummer fem: Vid det här laget har jag stressat mig till tunnelseende och kopplat på autopiloten. Ungefär 0,1 sekund efter att jag rullat ut på påfarten inser jag att jag är på väg tillbaka mot Göteborg. Slår bort tankarna på att lägga i backen alternativt köra mot färdriktningen. Profylaxandas i två kilometer innan avfarten mot Hindås äntligen uppenbarar sig. Stannar till på rastplats och ringer för att meddela att jag är dum i huvudet och kommer bli sen. Ingen svarar. But of course. Skickar sms istället. Kommer iväg i rätt riktning och passar på att hytta med näven mot mackjäveln när jag passerar den för andra gången.

Prövning nummer sex: Parkera i P-hus. Trots behändigt sneda rutor lyckas jag krångla till det och blir tvungen att göra om och göra rätt. Skakar så att jag knappt prickar myntinkastet i automaten men får till sist ut en biljett.

Prövning nummer sju: Springer in på sjukhuset, där jag borde ha suttit i möte redan tjugo minuter tidigare. Klarar inte av att tillgodogöra mig vad som står på infopelaren i entrén. Irrar planlöst runt en stund samt åker trasig hiss och hamnar i källare innan jag får tag på en barnmorska som guidar mig till rätt lokal. Pust!

9 kommentarer:

  1. Ligger och skakar av tyst, inte-väcka-sovande-barn-skratt medan tårarna rinner... Tack för detta!

    SvaraRadera
  2. Hm, jag är ganska glad att vi inte har någon bil.

    SvaraRadera
  3. Andrea: Tack, den kommentaren gjorde min kväll.

    Fifi: Haha, nej, låt inte mig avskräcka dig från framtida bilkörning.

    SvaraRadera
  4. Haha och det gjorde mig ännu mer säker på att inte ta körkort.

    SvaraRadera
  5. I should have been there....

    Bra jobbat i alla fall. Jag har ju haft körkort i ca 150 år så det är inte så konstigt att jag klarar av att åka ca 90 mil med mina barn ensam.

    Du lär dig snart.

    SvaraRadera
  6. Känner igen mig alldeles för väl i det här! Jag har visserligen haft körkort i 4-5 år nu, men inte tillräckligt länge för att känna mig säker. Lyckas alltid köra fel, planera dåligt och stressa upp mig över tankningen (hur svårt kan det vara??). Fylla på spolarvätska har jag nog inte ens försökt än, det är överkurs!

    Bra jobbat att komma fram till Borås efter allt det där, istället för att ge upp!

    SvaraRadera
  7. Familjen Toad: Blir du inte ens lite sugen? :)

    Icka: Hade jag haft barn i bilen hade det aldrig gått!

    Lisa: Jag trodde länge att man köpte spolarvätska på flaska/dunk, men nej nej, nuförtiden tankar man den också ur en liten pump. Sjukt stressande.

    SvaraRadera
  8. Arma människa! Men jag skrattade så jag fick kramp åt ordet drivmedelstourettes.

    SvaraRadera
  9. Elin: Haha, ja där fick jag till det.

    SvaraRadera