torsdag 17 februari 2011

Försoning – del 1: Förlossningen

Vi gick en profylaxkurs när vi väntade hemulen. Väl spenderade två tusen spänn (eller vad det nu kostade) – ni som väntar barn, var inte rädda att testa! – helt klart min bästa livlina under förlossningen, och skulle jag till äventyrs råka ångra mig och få för mig att ett barn till vore något att satsa på så skulle jag helt klart anlita en doula nästa gång, jag gillar nämligen inte den här jag/vi mot dem-stämningen som alltid tycks uppstå när jag är i kontakt med vården.

Egentligen var jag inte ens så förtjust i hela föda på sjukhus-grejen från början, men jag hade inte heller något bättre förslag att komma med. Föda hemma i all ära, men vad skulle grannarna säga? Det vore ju liksom lite jobbigt att avbryta hela projektet när man är öppen en åtta-nio centimeter för att öppna dörren och förklara för polisen att det inte alls är en hustrumisshandel som är orsaken till allt oväsen.

Jaja, nu blev det iallafall så att den där ungen jag gått och burit på i fyrtio veckor och fyra dagar plöstligt ville ut och det föll sig så att jag valde att föda henne på Mölndals sjukhus.

Det kan eventuellt ha varit så att jag fått för mig att man skulle bli serverad glassdrinkar och få akupunktur och få sitta på pilatesbollar och förlossningspallar – inte för att jag lever i en fantasi utan för att de själva sa att det var så det gick till när vi var där på studiebesök några veckor innan beräknad nedkomst. Kanske tillhandahöll de också den servicen under ordinarie öppettider, men inte under pausvilan mellan barnmorskestrejk och semesterstängning och definitivt inte mitt i natten. Men undersköterskorna och barnmorskorna (i plural ja, det hanns med ett skiftbyte eller två under tiden jag höll på och jobbade mig) var fantastiska och två lyxiga bad och ett par-tre omgångar kvaddlar lyckades jag iallafall tjata mig till, fast jag förstod att en duktig patient föredrar epidural och lustgas och håller sig lugn och stilla när det ska tas ctg-kurvor. Äcklig saft bjöd de på också, ta med egen dricka råder jag er.

Mot slutet blev det lite stressigt, väldigt mycket folk och väldigt upprörda röster i rummet, läkare och fan och hans moster, beslut fattade över mitt huvud och hot om sugklocka och andra otrevligheter, men på det hela taget får jag positiva vibbar när jag tänker tillbaka på förlossningen. Inte för att den var på mina villkor eller ens i närheten av vad jag hoppats på, utan för att jag fick träffa den ena barnmorskan dagen efter på BB och för att den andra ringde när jag kommit hem, så att jag fick chans att gå igenom i lugn och ro vad som hade hänt och varför och vad allt som stod i journalen betydde.

Jag hyser ingen agg. Mina känslor kring vistelsen på BB däremot, de är ett helt annat kapitel.

15 kommentarer:

  1. åh jag älskade saften. Vi har köpt den flera gånger efter det. förlossningssaft liksom.
    Och jag var bara duktig föderska OM jag testade kvaddlar och små jävla förlossningspallar och annan smärtsam skit, epidural gav dem mig bara lite halvt efter hot. Och goda smoothies och så fick jag också. Och jag födde ändå påskhelgen. Jag vet inte varför jag skriver det här...förlåt!

    SvaraRadera
  2. Lina: Är du nöjd över lag då? Trots kvaddeltjat och sugklocka och så? Fick du också ett bra samtal efteråt?

    SvaraRadera
  3. Jag blir svettig. På riktigt.

    Snart är det dags för mig. Jag har mina jävla målbilder, andningsövningar, önskningar och bestämda åsikter runt min förlossning.
    Det SKA inte bli som förra gången. Denna gången SKA jag ha kontroll, jag ska vara närvarande och jag vill bestämma vad som ska hända....

    Förhoppningsvis.
    Om det är fara för bebis (som förra gången) så kommer jag naturligtvis böja mig för vetenskapen...

    BB-vistelsen är inte ett trevligt minne för mig. Det har vi ju diskuterat. Men denna gången vet jag mer, jag ska stå på mig, jag ska ha bebis i sjal och jag ska samsova. Så får dom säga vad dom vlll.


    Jag fick ett toppensamtal med läkaren som utförde mitt kejsarsnitt. Både jag och mannen är lite förälskade i honom.... Vår hjälte.

    Men jag återkommer om denna förlossningen. Håll tummarna!

    SvaraRadera
  4. Vilket bra inlägg. Det får mig att komma ihåg att jag ska ringa min gamla barnmorska i Sthlm och åka ner för en pepp-dejt innan det är dags.

    SvaraRadera
  5. Njaaaa. Förlossningen är jag nog nöjd med. Personalmässigt då, de kunde ju inte hjälpa allt besvär min kropp ställde till. Alla förutom en, och det var rätt många, var bra. Och hon som inte var bra var inne hos mig i en kvart medan en annan kastade i sig lite mat. Men jag fick inget (!) samtal efteråt och sebastian fick inget (!) samtal efteråt och det är jag grymt missnöjd med. Vi var båda två ganska traumatiserade. Och BB hatade vi och stannade bara några timmar.

    SvaraRadera
  6. att läsa historier om andra som föder barn är nästan som preventivmedel! det känns så avlägset från min plats här i soffan till att hålla stå på alla fyra med den vita rocken som är öppen i ryggen och vagga samtidigt som min man smeker mitt ryggslut!

    lägg sedan till att en hel arsenal skall kolla in mitt underliv och att det kanske ska ta 15 timmar. Och att jag kanske spricker! Varje gång jag tänker att det kanske inte är så farligt att föda barn så får jag alltid läsa/se något som visar på motsatsen. Min mardröm är att behöva göra kejsarsnitt, men då ska vi inte glömma att min mardröm är också att föda vaginalt! Fantastiskt är att så många kvinnor ändå föder barn!

    Och det här med saften är ju bara droppen! Var det äcklig BOB apelsin? Eller ännu värre, BOB blandsaft med körsbär som bas?

    SvaraRadera
  7. Icka: Du ska inte läsa om andras förlossningar i det välsignade tillstånd du befinner dig :)

    Alex: Cayenne var det va? *avis*

    Lina: Vore det inte för samtalen där jag fick bearbeta vad jag varit med om så hade jag nog haft en helt annan inställning till hela förlossningen.

    mikkan: Både apelsin och körsbär! Och när jag försökte förmedla hur jävla äcklig den var blandade de den ännu starkare! *missförstådd*

    SvaraRadera
  8. åh, den där saften! den följde efter en på bb, och efter ett akutsnitt vart jag så väck att jag hade konspirationsteorier om att det inte var saft, att det var något annat, för saft kunde omöjligen vara så söt och äcklig :)

    SvaraRadera
  9. Jag fick sån vanlig jordgubbssaft... hade jag fått saft med körsbär som bas hade jag kräkts!

    SvaraRadera
  10. lisakristin: Stackars, jag fick åtminstone vatten att dricka på BB:

    Lina: Antagligen var det du som drack upp den sista goda saften, så att de blev tvungna att börja servera äckel-BOB efter att du åkt hem.

    SvaraRadera
  11. Idag har jag druckit både apelsinsaft och körsbärssaft på förlossningen!

    Men ingen förlossning blev det.
    Bara en dunk att kissa i så man kan kolla om jag har havandeskapsförgiftning.
    Kul va?!

    SvaraRadera
  12. Icka: Hitta någon favorit då? Så du vet tills det är skarpt läge menar jag :)

    Tråkigt(?) att det inte var dags ännu, känns det som att det är havandeskapsförgiftning på gång eller dubbelkollade de bara för säkerhets skull?

    SvaraRadera
  13. Det är nog tyvärr havandeskapsförgiftning på G.

    Skitkul.

    SvaraRadera
  14. Tack för att du delade med dig om dina tankar och känslor! Just nu vill jag höra om folks förlossningar hela tiden, samt läsa om förlossningar. Jag antar att det är ett gott tecken eftersom jag tidigare vred mig av obehag så fort ordet förlossning nämndes.

    Jag känner nog bara en person som har sitt barns namn tatuerat och han är en väldigt bra pappa. Sedan har jag en del föreställningar om vilka det är som tatuerar in sina barns namn, men jag vet ju inte om det stämmer eller om det bara är dumma fördomar. Vi får se hur det blir. Jag skulle annars kunna tänka mig att tatuera in en teckning som barnet har ritat när den är lite större.

    SvaraRadera
  15. synd att de inte testade min barndomsblandning av äckliga BOB -jag blandade röd och gul saft. inte för att det var gott utan för att jag kunde.

    kanske jag ska be om ifall jag, gud förbjude, behövde föda på BB och inte på en privat lyxpraktik där jag får fina parasolldrinkar istället! :)

    SvaraRadera