söndag 13 februari 2011

Skämsplånboken

Hej, jag har inte varit modern på den här sidan millennieskiftet.

Ett snyggt patinerat fuskskinn går att matcha med det mesta.

Låt oss ta en titt i myntfacket.

Fyra kvitton från Västtrafik: tre trettiodagars kommunladdning och en kontoladdning på hundra kronor, bonuskort från Rut m.fl (om jag fortsätter i samma takt som hittills kommer jag få 200 kr rabatt någon gång runt jul år 2021), Indiska (lite bättre frekvens här, borde gå på ett par-tre år att inkassera rabatten på 150 riksdaler), Pocketshop (minns inte ens när jag handlade där senast, men en stämpel har jag iallafall), Sundare Liv (kanske kommer jag inkassera hundra kronor redan nästa år?!)  och Pocket&Bok (någon som vet om Lagerhaus på Östra Hamngatan finns kvar, och i så fall om de fortfarande har en boksektion?), kom-ihåg-kort med öppettider på Droppen Blodgivning (mottagningen jag går till fanns inte ens med eftersom den inte var byggd när jag stoppade ner kortet i plånboken), information och telefonnummer om jag skulle behöva spärra mitt Visa-kort (sannolikheten att en eventuell ficktjuv lägger tillbaka plånboken efter att ha länsat den på kort och kontanter?), Västtrafikkort, 2 st Ibumetin 400 mg., reservnyckel till skåpet på gamla jobbet, två blommiga hårnålar, mynt till ett värde av 21 kr.

Movin' on. Kortfickorna.

Två kärleksbrev från min man, ett "visdomsord" från baksidan av ett gammalt västtrafikkvitto (Äventyr är resultaten av dålig planering – överste Blatchford Snell), Visa-kort, Ica-kort, Hemköp bonuskort, Club Nilson Group-kort, lånekort på universitetsbiblioteket, lånekort på vanliga pöbelbibblan, medlemskort i Kommunal och Hyresgästföreningen, Science Pass från Universeum (slutade gälla 2011-01-03), årsbiljett för 2011 på konstmuseet, Röhsska, Sjöfartsmuseet, Stadsmuseet samt Naturhistoriska (helt klart värt 40 spänn), Stammiskort Kontiki (ger mig och en vän 50% rabatt på entré och 10% rabatt på all mat och dryck – jag fick kortet när jag var preggo och har sen inte utnyttjat det en enda gång, kanske värt att gå dit och se om det fortfarande är giltigt), årskort 2010 på Liseberg (jag har ett för 2011 också, det får man i julklapp varje år när man är kommunalanställd på mitt gamla jobb, som jag kanske borde lägga dit i stället) samt ett IKEA family-kort.

Gamla foton (uppifrån och från vänster): min mamma 1974 (14 år), Johan Stenström (Ulricehamns sötaste punkare) tidigt 90-tal, lillebror Jonathan höstterminen 1997 (knappt 6 år), min mormor under början eller mitten av 1970-talet (i 35-40 årsåldern), Mikkan oklart årtal (troligtvis 2000-2000, cirka 20 år, av Melike signerat "Mikkan-flickan hordjeeevel"), min mamma 5/10 1975 (15 år), igen 1977 (17 år), och en gång till 1972 (12 år), lillasyster Annixa höstterminen 2002 (12 år), Melike (sent 1990-tal?, knappt myndig och absolut inte tillräknelig, av Mikkan signerat "farbror Melker med rakad fitta och röv!")

Den har ett sedelfack också. Tjoho!

Innehållande en stor mängd mer eller mindre irrelevanta kvitton: 234 kr på kortet på Lai Wa den 8 januari i år. Hämtmat för 220 kr på Vikings kök den 1 februari, åter medelst kortbetalning, men jag här till och med tagit det säkra före det osäkra sparat det vanliga kassakvitto (avh mat 65, 00, avh mat 80,00, avh mat 75,00) som styrker detta. Vidare har jag investerat i en 130x170 cm stor ullpläd från Hemtex för 239 pix den 21 oktober förra året. Den tredje februari handlade jag för 102 kr i fiskbilen, min vana trogen på kortet. 19 november var jag av allt att döma på after work på Bishops Arms på Järntorget och drack en 68-kronors öl från ospecificerat mikrobryggeri klockan 15:49 samt 40 cl Plato(?) för 55 kronor klockan 16:49, en öl i timmen är tydligen ett bra tempo, och inköpen gjordes på kortet ifall någon undrar. Med tio dagars marginal till julafton köpte jag ett par tofflor för 520 kronor på Johanssons skor på Fredsgatan 10, jajjemän, på kortet även denna gång. Sen kommer kassakvittot på maten från Lai Wa: fiskbullar i satésås (108 kr) och kyckling i citronsås (126 kr) åt vi den dagen, särskilt kycklingen var fantastiskt god. 28 augusti klockan 16:22 och strax före förra året är mitt alibi att jag var var inne på Ica Supermarket Högsbo och handlade mat som jag sen gick hem och inte lagade från grunden: pastasås med basilika, ekologiskt smör, köttbullar, tortellini med skinka och ost samt körsbärstomater på kvist till ett värde av 102 kronor och 73 öre, på kortet såklart. En dryg jävla eftermiddag, 21 november i fjol fick jag och min unge ett sammanbrott på vägen hem och köpte varsin grillad korv, plus en jordgubbsmer till den lilla, för trettioåtta kronor på Statoil Marklandsgatan, och den här gången har jag även slagit på stora trumman och betalat kontant. Blott en dag tidigare passade jag och pappan på att gabba i oss finkaffe och fransk pepparkaka till en summa av totalt 62 kronor medan ungen sov i vagnen. Och hör och häpna: samma dag fikar vi ännu en gång, på Ahlströms konditori, nu hela familjen och för hela 252 kronor (på kortet), det är ju så man skäms. Samma dag som jag var och kittade julkappstofflor slank jag även in på Flower Bar och spontanshoppade en mistel för 45 bagis (kontant), jättebra idé, det ska jag göra nästa jul också. Och så var det den gamla goa fiskbilen igen: 192 kronor kostade jag på mig den 9 december, på kortet såklart. Och 645 på Axel Thai och spel den första februari, nej, jag är inte spelmissbrukare, den monstruösa mängden pengar jag spenderade där gick raka vägen ner i Västtrafiks kassa (vilket ju visserligen i slutänden är samma svarta hål som Svenska Spel). Så var vi plötsligt tillbaka i oktober och snurrade, 26 oktober har jag haft ett ärende på Nils Ericson Terminalen och känt ett plötsligt sug efter Kosackwurst med mos samt 50 cl mineralvatten för totalt 56 kronor (på kortet). Tillbaka till framtiden, den 28 januari har jag varit inne på Webhallen och hostat upp 195 kronor för Mini Ninjas till PS3 för att stryka min familj medhårs, självklart har jag handlat på kortet. I övrigt återfinns ett blad med anteckningar från ett möte med min gamla chef, en minneslapp över datum och tider för stormöten och APT under den gångna hösten, tre kom-i-håg-lappar från min frisör om klipptider 28/10 16:00, 30/12 16:00 och 23/3 17:00, ett visitkort från boutredare Monica Tryggson-Ignell på Ulricehamns sparbank, som skött bouppteckningen efter mamma, samt 150 norska och 90 svenska kronor.

Relaterat:
Skämshörnet
Evas skämslägenhet
Js skämsrum

18 kommentarer:

  1. Varför i hela friden går du omkring med norska kronor?

    SvaraRadera
  2. Var det de norska pengarna du reagerade mest över att jag sparat på? Är det inte konstigare att spara kvitton i över ett halvår? :)
    Jag tror att de har fått ligga kvar där för att jag inte vet vart jag ska göra av dem annars, alla vet ju att när man lägger saker på "ett bra ställe" så glömmer man bara bort vart det braiga stället var på en gång.

    SvaraRadera
  3. Hahahaha! Fantastiskt roligt inlägg! 21 november och barnsammanbrott - been there, done that :)

    SvaraRadera
  4. Jag reagerar mest på att alla kommunalanställda inte alls får lisebergskort!

    SvaraRadera
  5. Fröken Sverige: Who hasn't? :)

    Lina: Inte? Vad fick ni då? Säkert något mycket bättre då, annars hade de inte sagt till oss att alla fick ett sånt.

    SvaraRadera
  6. Åhåhå, en hel lägenhet! Det får mitt skämsrum att kännas ganska futtigt i sammanhanget :)

    SvaraRadera
  7. Jag har aldrig fått ett lisebergskort i julklapp som anställd i kommunen. Budgeten för julklappar till anställda är ju på 300kr/person, och ett lisebergskort kostar väl typ 120 kr?
    Förra året fick vi 300kr presentkort på åhlens, detta året fick vi 300kr presentkort på gildaskolan. Andra år har de fått lite vad som. Det är upp till chefen att bestämma.

    SvaraRadera
  8. Då kan man alltså dra slutsatsen att vår chef förskingrade de resterande 180 kronorna x ungefär 80 anställda = 12400 spänn. Jag ringer Janne Josefsson :)

    SvaraRadera
  9. Och uppenbarligen fick du en dyrare julklapp, så vad bråkar du om? :)

    SvaraRadera
  10. vad roligt med korten! har inget minne alls att jag har signerat Melikes, eller att hon skulle ha signerat mitt :)

    Mitt kort är taget under våren när jag bodde i Dublin, skulle ordna ett ungdomskort för att åka lite billigare på flyget hem. Fråga mig inte varför jag suger in läpparna, men det var ju innan digitalkameran erövrade världen och man fick ingen andra chans.

    Minns också den fina namnlappen ni hade när ni hämtade mig på Landvetter, den som det stod Anna-Lena på, mitt alterego. Hade lappen i många år men nu vet jag inte vart den tog vägen.

    Tack för i fredags och för den fina drinken! Och förlåt för att jag blev lite "lätt" överförfriskad i slutet. Du kan ju gissa själv vad som hände på Järntorget om du samtidigt tänker på vad som hände utanför fönstret på Suggan. So mikkan-style!

    Men ska vara nykter och duktig till fram till vår bröllopsdag i slutet av mars, men du kanske är sugen på lite vanligt socialt häng till helgen eller någon annan dag?

    SvaraRadera
  11. Jag måste säga att jag blev lite chockad när ni stack, det kom så plötsligt, själv var jag inte heller direkt pigg dagen efter, men i mitt fall handlade det mer om förlorad sömn eftersom jag var tvungen att kliva upp strax före sju (drack bara fyra alkoholhaltiga beverages under hela eftermiddagen/kvällen). Dessutom har jag dragit på mig en härlig dagisförkylning, så om ni känner att bihålorna börjar kännas lite obekväma så vet ni vem som är avsändaren.

    Jag är jättesugen på lite häng till helgen. Om ni fortfarande är mitt i renovering och inte sugna på att förevisa lägenheten så är ni välkomna hit. Jag kan försöka laga något kalorisnålt.

    SvaraRadera
  12. Ja, jag drack ju fyra öl och 3 drinkar, så lite mer än dig, dock hade jag ätit för lite vilket spelade in en hel del! Så det kom lite hastigt för mig med att vi var tvungna att gå... Så dagen efter var det mest hungern som fick mig att må dåligt, du vet när man är så hungrig att man inte känner någon hunger utan bara mår illa.

    Men tur att man har en man som åkte och köpte lite proviva och några frallor som jag hetsåt framför den finfina filmen The Shaggy Dog med finfina stjärnor som Tim the Toolman Taylor, Robert Downey JR och hon som spelar Charlotte i Sex and the city. Filmen handlade om en hund som kidnappades från ett buddhistiskt kloster och som var 300 år gammal. Hunden bet Tim the Toolman som då förvandlades till en hund. Ja, en fantastisk rulle helt enkelt!

    http://www.imdb.com/title/tt0393735/

    Men gärna en kalorisnål dinner hemma hos dig till helgen, det tror jag passar oss mer än perfekt eftersom köket kanske är användbart först någon gång nästnästa vecka!

    SvaraRadera
  13. Jag tycker att det känns lite knepigt att "skämslägenheten" är mycket prydligare än vår lägenhet. Det känns som om vi har missat något som inte visste att vi skulle skämmas... :)

    Jag hade för övrigt inte kunnat gissa att det skulle vara kul att läsa ett inlägg om en plånbok, men du lyckades som vanligt!

    SvaraRadera
  14. Jag bråkar om osanningen du far med helt enkelt, inget annat ;-)

    SvaraRadera
  15. mikkan: Alltså ungefär dubbelt så mycket som jag drack. Men inget ont som inte har något gott med sig, nu fick du ju chansen att se den där fantastiska kvalitetsfilmen. Grät du? :)

    Lisa: Tur att någon äntligen talade om det för er då :)

    Lina: Jag har ändrat. Nöjd?

    SvaraRadera
  16. ja lite darr på näsvingarna blev det nog :)

    SvaraRadera
  17. Johan Stenström var nog den sötaste punkaren i världen till och med. Vad blev det av honom, fortfarande lika söt?

    SvaraRadera
  18. Det har jag svårt att tro, han är ju trettio bast nu, och om han fortfarande lever det liv han levde när jag träffade honom senast (för typ tio år sedan) så borde han börja se lite sliten ut.

    SvaraRadera