torsdag 10 februari 2011

När ska jag straffa henne?

Vad är grejen med att ha ett barn som inte sover? Eller ja, sover gör hon ju, men hellre på morgonen än på kvällen (men hey, vem gör inte det?). Tyvärr krockar det lite med aktiviteter som jobb och förskola så jag måste vara en dryg jävla tjatmorsa vareviga dag och dessutom själv missa värdefull tid i sängen eftersom jag måste börja väckningen i god tid för att undvika skrik och panik.
Ungen har hittills i sitt liv aldrig – i friskt tillstånd – sovit mer än tolv timmar på ett dygn och sover hon middag en timme går hon och lägger sig minst två timmar senare. En lösning vore ju såklart att lägga ner det där med middagslur, och det har vi också gjort på helgerna, men det känns så jäkla taskigt att be fröknarna neka henne att krypa ner i vagnen* när de andra barnen gör det. Dessutom leder det bara till att hon är en pina att umgås med på eftermiddagen samt att hon gör sitt bästa för att tjuvsova och missa middagen.
Så... När och hur är det minst elakt att straffa henne? Genom att väcka henne på morgonen när hon hade behövt få sova åtminstone en halvtimme till, genom att förbjuda henne att vila på dagen när hon behöver ta en paus och varva ner eller genom att låsa in henne i sovrummet och utöva femminutersmetoden för att få henne att skrika sig till sömns i tid på kvällen?

*Ja, hon sover i sin vagn – utomhus – eftersom hon går på en ur & skur-förskola. Nej, det är inte synd om henne. Jag tycker faktiskt inte att en galonmadrass i ett taskigt ventilerat utrymme är något att sukta efter. Och vill hon ändå testa det i framtiden så finns det ju fylleceller.

11 kommentarer:

  1. Hur gammal är hon? Jag skulle testa att kapa sovstunden på dagis.

    SvaraRadera
  2. Håller med. Vi kapade sovstunden på dagis ganska rejält, insåg att det viktigaste var att hon somnade till - då blev eftermiddagen ok och hon orkade hela dagen på dagis men det gick att lägga på kvällen också. Sen gick det ganska fort över till att hon inte behövde sovstunden på dagen.

    SvaraRadera
  3. Powernap istället för en timma? Lyssna på saga istället för att sova? Kanske kan det finnas andra lösningar än att hon sover så länge. Annars blir det nog gärna sådär, i en övergånsperiod. Det är inte så lätt att bli stor...

    SvaraRadera
  4. Jobbiga övergångsperiod. Men jag röstar helt klart som de ovanstående = korta av sovtiden på dagen.

    SvaraRadera
  5. sova i vagn! det har jag aldrig hört talas om! är det något nytt? är det er barnvagn eller tillhandahåller förskolan en till varje barn?

    och hur stor är den, gör man så stora vagnar som även en nästan treårig unge kan sova i? för det är väl bara bäbisar som man har sådana där liggvagnar till egentligen?

    jag bara måste få veta!

    SvaraRadera
  6. och om jag hade haft barn så hade jag också kortat ner på sovstunden, tror jag. det låter som en vettig och bra medelväg.

    SvaraRadera
  7. Jag var nog lite otydlig förut. Det räcker att hon sover en kvart, eller bara nickar till, så är hon sedan omöjlig att få i säng före tio. Det är därför hon får sova en hel timme, när hon ändå är igång liksom. Hon behöver det för att inte kollapsa innan middagen efter åtta timmar på förskolan.

    30+: Hon fyller tre i maj.

    mikkan: Det är en sittvagn som man fäller ner ryggstödet på.

    SvaraRadera
  8. Självklart ska barnen sova ute! Det gör barnen på vår förskola också. Dock så har vi inte så många vagnar, så just nu när vi har många små, får de största sova inne. Mira sov ute i vagn tills hon fyllde 3. Lite lång för vagnen, men det gick bra (som lite svar på Mikkans fråga..)

    Men sen blev hon alltså 3 och slutade med napp och var omöjlig att få att sova på dagen, så då la vi ner sovstunden på dagen både hemma och på dagis. Hon somnar varje dag på vägen hem i 10-15 minuter. Inte bra när jag slutar kl 17.. Men det GÅR, även om hon har liite svårare att somna på kvällen.

    Och jag skulle nog testa att låta henne vara på "läsvila" om de nu har någon sån istället om det inte funkar med kortare sovstund..

    SvaraRadera
  9. Vi är i en liknande situation med Björn. Han vill absolut inte somna på kvällarna, och sover länge på morgonen om han får chansen. Men när vi ska upp tidigt alla tre går ju inte det, och det är hemskt att behöva väcka honom. Drar vi ner på sovandet på dagen blir han trött och grinig istället :( Jag har verkligen ingen aning om vad vi ska göra!

    SvaraRadera
  10. Sova ute är bäst ju! Det gör de på vår förskola med, i sina egna vagnar. Trodde det var rätt vanligt, men där ser man.
    Iallfall, ååååhhhh! Jag är kär i din blogg, tack!

    SvaraRadera