lördag 19 februari 2011

Scones

Lisa sa...
"Nybakta frukostscones med mycket kummin, och så lite apelsin- och flädermarmelad på det så känns inget omöjligt sen." Det är annat än min micrade havregrynsgröt det! Har du ett recept på scones att bjuda på? och kanske ett märke på marmelad? helgfrukost är på ingång och detta skulle förgylla denna heliga stund till något magiskt det är jag säker på.
Det finns ett bra recept scones i Annica Tribergs och Albert Håkanssons bok Matbröd – Baka världens bästa bröd. Så här tycker de att man ska göra:

4 dl vetemjöl
1 krm salt
2 krm socker
2 tsk bakpulver
50 g rumsvarmt smör
2 dl mjölk
[och eftersom jag har snöat in på kummin så tillsätter jag en dryg tesked, hel kummin that is]

Sätt ugnen på 250°c.
Blanda alla torra ingredienser med en gaffel eller fingertopparna. Tillsätt mjölken och rör snabbt samman till en ganska kladdig deg. Arbeta den inte längre än nödvändigt.
Dela degen och forma åtta små bullar med mjölade händer. Lägg dem på en smord plåt och grädda i mitten av ugnen i 10–12 minuter, tills de börjar få fin färg.

Servera dem nybakade, gärna med smör och marmelad [Björnekullas apelsin- och flädermarmelad om jag får bestämma].

1 kommentar:

  1. tack så mycket! min söndag förmiddag blev så mycket bättre än utan scones.

    SvaraRadera