lördag 16 januari 2010

Tankar om tyckande



Jag skrev två lååånga kommentarer på Miss Muffins inlägg om tyckande. Ingen av dem gick att posta och så försvann allt jag hade skrivit. Två gånger alltså. Men jag sa något om att jag skulle försöka igen, så snart jag samlat tankarna och familjen återhämtat sig från vinterkräksjukan. Och så blev det jul. Och nyår. Och så hade vi en massa film att se och tvätt att vika och disk att diska. Men nu. Nu är ursäkterna slut.

Jag blev provocerad när jag någon månad före Tintins födelse förstod fick för mig att J bestämt sig för att inte amma. Varför? Varför ville hon inte amma? Men framför allt, varför blev jag provocerad? Jag som själv är något av en kärring mot strömmen i amningsfrågan borde veta bättre än så.

När jag läste om Kanaliseras jämställdhetskontrakt var min första tanke ha, vänta bara! På vad då, kan man undra. Vår lilla familj har ju lyckats ganska bra med den däringa jämställdheten hittills. Vad har jag då att vara bitter över egentligen?

En av mina kollegor är ungefär halvvägs genom sin första graviditet och jag önskar henne all lycka, men ändå får jag bita mig i tungan för att inte vara där och tycka till. Varför ska det vara så svårt att hålla sig på mattan? Att låta det stanna vid att svara på frågor om hur det (inte) funkar med alla papper som ska in till försäkringskassan och bara visa normal omtanke om en kamrat som är lite tröttare och otympligare än vanligt. Hur kommer det sig att jag nästan inte klarade av att vara tyst när hon berättade om den goda förrätten hon åt på nyår och som innehöll parmaskinka? Man kanske får äta det när man är med barn nuförtiden. Vad vet jag?

Jag skulle kunna fortsätta baktala mig själv hela kvällen, och då anser jag mig ändå vara ganska medveten (i den här frågan). Det tycker jag säger en del om vad blivande, nyblivna och kanske även rutinerade föräldrar får stå ut med.

Så det kanske inte är så dumt att ha tänkt igenom hur man vill ha det innan familjelivet är ett faktum. Det blir ju liksom inte lättare om man väntar tills man redan irrar blint i den lilla världens hormondimmor och inte kan se skogen för alla BVC-sköterskor, släktingar och andra messerschmitts och till följd av det gör ett ickeval istället. Ett ickeval som man om det vill sig illa kanske går och grämer sig över hela livet sedan.

När jag väntade hemulen lät jag, tills det var uppenbart att det inte var gammal hederlig trivselfetma jag lagt mig till med, bli att outta att jag befann mig i det välsignade tillståndet. På så vis kunde jag ganska länge, utan att få onda ögat, bryta hej vilt mot de mer eller mindre godtyckliga reglerna man i egenskap av preggo har att rätta sig efter.

Jag åt blodig biff och mögelost. Jag lyfte tungt. Jag bar tajta jeans. Och jag hade dåligt samvete. För tänk om man summerade alla de där (nästan) alkoholfria, yet tillåtna, ölen. 0,5% här och 0,3% där, en och annan provsmak från Olivers vinglas och så det där glaset med 0,7-procentig Herrljungacider som jag unnade mig en gång i försommarhettan. Att inte ungen såg ut som en hammarhaj när hon anlände var bara ren tur. Iallafall om man skulle tro på allt man läste på föräldraforumet där jag hängde i brist på polare med knodderfarenhet.

Och jag ba svalde en massa skitsnack med hull och hår. Flyttade till och med över till nästa hangout, som man förväntades göra för att kunna fortsätta utbyta välmenande och oombedda råd efter nedkomsten. Där fick jag bland annat lära mig att min unge mest troligt skulle komma att få hjärnskador eftersom jag inte tvingade henne att sova mer och oftare än hon ville, att om man äter jordgubbar, choklad, skaldjur, mjölkprodukter... att om man äter överhuvudtaget när man ammar så kommer det sluta med ond bråd död eller åtminstone kolik och allergier och att om man inte sexat loss igen inom två veckor efter förlossningen så är man en frigid kossa och ens man kommer lämna en för första bästa sjuttonåring som är fast i hullet och beredd att släppa till.

Är det någon slags hämndbegär som får en att hålla på sådär? Typ, om jag inte fick lukta på vinet när jag var på tjocken ska hon fan inte ens få äta vindruvor med gott samvete.
– För du vet väl att det inte finns någon annan frukt som är så full av bekämpningsmedel?

Att kiddot överlevt det här första ett och ett halva året är med andra ord ett mirakel. När hon somnar på mage låter jag bli att vända på henne, vi äter inte middag vid exakt samma klockslag varje dag (samma sak vad gäller läggdags) och jag ammar henne fast hon är stor nog att be om det och trots att hon är ganska lätt i förhållande till sin längd. Till råga på allt även på natten. Ja, ni ser. Det är ingen ordning.

And while I'm at it: Sorry, men det blir inga småsyskon. Vi är nöjda med ett barn. Man får vara det. Hur jävla crazy det än må låta. Vi vill bo kvar i vår lilla trea, köpa en mindre bil och slippa lägga all vaken tid på att skjutsa och hämta på träningar och discon och födelsedagskalas om några år. Det kommer bli folk av henne ändå. Var så säkra.

13 kommentarer:

  1. Har du läst David Eberhard? Jag har själv inte gjort det än (och jag kan komma på hur många ursäkter som helst till varför jag inte orkat), men vi har pratat om "I Trygghetsnarkomanernas land" i skolan och det låter som om du skulle gilla den...

    PS. Jag drack Red Bull när jag var gravid. Ungen blev helt jävla perfekt.

    SvaraRadera
  2. Jag blir provocerad av att du tror att du hade förstått att jag inte skulle amma. Det här är sånt som jag ville slippa helt för jag tycker att det är en privatsak. Jag hade inte alls bestämt mig för att inte amma. Det var en ickefråga för mig. Jag hade inte laddat för det och jag hade inte bestämt mig för att låta bli att amma. Jag hade bestämt mig för att ta det som det kom. Jag skrev aldrig någonting om det på bloggen för jag tyckte verkligen inte att NÅGON annan hade med det att göra. Hade gärna sluppit antaganden om det också. /Josefine

    SvaraRadera
  3. Då ber jag om ursäkt. Jag tolkade in något som inte fanns där.

    SvaraRadera
  4. Lisa: Ja, jag har läst I trygghetsnarkomanernas land, men jag gillade den inte. Jag fick mest en känsla över att han var bitter över att något myggmedel förbjudits och att dagens unga inte har någon respekt för äldre generationer.

    SvaraRadera
  5. Jag läste länken till din förra blogg och eftersom jag inte läst boken och inte kan bemöta din kritik så jag tar tillbaka allt. Utom det med Red Bullen ;)

    SvaraRadera
  6. Men du har rätt i att jag "borde" gilla den. Utifrån vad jag hört om den innan jag läste den trodde jag att jag skulle vara rätt målgrupp.

    SvaraRadera
  7. ååå, jag märker att barn och graviditet väcker samma onda "vet du?/vet du inte?" känslor som hundar och hundägarskap :)

    men jag tycker det är bra med bara ett barn, om man nu inte vill adoptera, även om jag inte har några själv.

    www.expressen.se/debatt/1.1813299/bara-ettbarnspolitik-kan-radda-klimatet

    SvaraRadera
  8. ja, provocerade blir vi allihopa av lite allt möjligt. försök bara att säga att du inte är så sugen på den där barn-grejen och nog inte tänker ha några, då jävlar rullar huvuden :)

    SvaraRadera
  9. Michaela: Härligt att jag med gott samvete kan titulera mig klimatkämpe bara genom att låta bli att föda fler barn. Jag gillar enkla lösningar.

    Em: You will have a kid, and you will like it.

    SvaraRadera
  10. haha, kanske det! trots allt gillar jag ju barn (de flesta i alla fall), men det är heeeeemskt skönt att ego-leva också :)

    SvaraRadera
  11. hahaha! gôtt! jag gillar 3 i 1-lösningar ala kinderägg.

    ouch chouklaud!!! (som den den klingande skånepågen utbrast i gemenskapen med resten av sin rikstalande svenskfamilj!)

    //mikkan

    SvaraRadera