tisdag 5 januari 2010

Beach 2010



Akrylos-katalogen damp ner i brevlådan häromdagen. Trots att jag redan mellandagsshoppat upp en summa motsvarande ett litet lands BNP eller tv-möbeln jag drömmer våta drömmar om kunde jag inte låta bli att kolla vad de hade att erbjuda och naturligtvis hittade jag en förtjusande liten bikini. Med betoning på liten. Den fanns i hemulens storlek. Som jag längtar efter att få trä på henne den på stranden i sommar.
Inte.
Jag är säker på att hon tids nog helt på egen hand kommer upptäcka att flickor förväntas se ut och bete sig på ett visst sätt. Utan min hjälp. Tills dess får hon bada naken.

4 kommentarer:

  1. Ja det där helt galet. Bikini och bh på småbarn. Fattar inte varför man som förälder köper sånt.

    I (8 år) har fått bada naken, i badbyxa, badshorts eller i baddräkt. I ett par år har hon tjatat om bikini och förra året gick jag med mig till den grad att blev en överdel i form av linne.

    De blir ju så influerade av omgivningen. Hon har kompisar som redan i dagisåldern har haft bh-top under kläderna. Det är ju inte så länge sedan som Lindex (eller var det kapp ahl?) hade vadderad bh och stringtrosa i barnsortimentet. Sjukt.

    SvaraRadera
  2. Jag vill minnas att jag hade något sånt där trosa-bh-top-kit när jag gick i mellanstadiet, dock har jag inte en susning om vart det kan ha kommit ifrån. Min mamma hade aldrig fått för sig att köpa något liknande iallafall. Hon var stenhård på den fronten. Jag fick inte ha några "flickleksaker" (möjligtvis med undantag för någon dockstackare) i min tidiga barndom heller.

    SvaraRadera
  3. Min dotter har en badtrosa, det är lagom. Hon är 2½ år. Det är bara opraktiskt att ha ett kort plagg på överkroppen som inte fyller nån funktion. Jag skulle ha svårt att motivera varför hon ska ha den på sig när storebror bara har badbyxor.

    SvaraRadera
  4. Precis. Jag håller helt med dig. Den överdelen som fanns i katalogen sitter dessutom pösigt över bröstet, som om någonting saknades. Vad sänder det för signaler?

    SvaraRadera