lördag 4 december 2010

Lussebrön

Hur många gånger har jag inte stått och stört mig på rullandet och kringlandet när jag bakat lussekatter? Jäsdegar är inte min grej. Och ändå har jag aldrig tidigare kommit på tanken att man kan förekla och därmed snabba på processen. Förrän nu. Tillåt mig presentera... lussebröst, eller lussebrön som jag i ett infall av Göteborgspatriotism bestämde mig för att kalla dem. Enkelt och genialt. Inspiration och recept hittade jag hos Sagogrynet.

Ps. Ja, vi är helt fucking oortodoxa och eldar alla fyra ljus precis som det passar oss.

6 kommentarer:

  1. Å snygga blev de också!

    Elda på!
    /Alex med julgranen

    SvaraRadera
  2. Ja, och lagom olika varandra, som riktiga tissar.

    SvaraRadera
  3. Örk. Jäsning. Jag vill att saker bara ska vara pang pang pang klart. Inte göra lite så, vänta lite, lite så, vänta lite mer. Det är därför jag aldrig bakar. Jag gör saker på infall. Orkar icke vänta.

    SvaraRadera
  4. Så enkla lussekattsrecept. Skitbra!

    SvaraRadera
  5. Jag bor i ett land utan kesella, är det surheten i kesellan som fyller dess funktion? Ska försöka hitta en ersättning...

    SvaraRadera
  6. Miss Muffin: Ja, haha, alltid när degen jäst klart och det är dags att börja hetsa med utbakning har det ju hunnit dyka upp något annat akut, bajsblöja, tuschpennor på fel ställe, telefon som ringer...

    Frida: Med kesella ska vetebröd bli och hålla sig saftigare och de här bullarna blev faktiskt väldigt saftiga. Kesella är för övrigt ett varumärke från Arla, så om du hittar något som heter kvarg i butiken så är det det du ska ha.
    Annars kan jag tänka mig att en fet och krämig yoghurt, typ grekisk eller turkisk, skulle kunna ersätta kesellan i en vetedeg.

    SvaraRadera