fredag 31 december 2010

Bokslut 2010

Januari

Hemulen tycker det är skitkul att krångla sig ner i mina byxor när jag sitter på toaletten, and there's no such thing as nyhetens behag. Vi tjafsar fortfarande om detta. Ofta. Ni som får gå på toaletten utan barn och husdjur som antingen är där inne eller står och bankar på dörren är välkomna att lämna tips på hur man bär sig åt.

Sju och ett halvt år efter inköp klär jag äntligen om köksstolarna. Vi firar med hallongrottor.

Jag tappar ett paket kakao och bloggar om det. Varianter på "siktad kakao" är fortfarande en av de sökningar som genererar flest nya läsare. Win!


Februari

En riktig jävla kukmånad. Dagissjukdomar och fan och hans moster gör att jag gång på gång tvingas ställa in besök hos min mamma som har noll immunförsvar kvar.

Men jag kommer iallafall iväg på gerillaårsmöte i Skene. Lunchar på åttiotalet kinakrog. En oslipad diamant i restaurangvärlden ska det visa sig, man ska inte döma hunden efter håren.

Hemulen diskar och diskar. Fascinationen för allt som har med vatten att göra håller i sig ännu, snart ett år senare. Min fascination för barn som står på stolar och gör vuxensaker likaså. Notera de små fågeltårna som griper om kanten.

Mars

Vi åker på vinterkräksjukan tre (!) gånger under vårvintern. Jag är fortfarande traumatiserad och kan konstatera att bästa sättet att bli av med en fobi inte alls är att utsätta sig för det som utlöser den.

Hemulens mormor dör. Jag har fortfarande inte hämtat mig.

Busen och Brorsan flyttar in. Ett hem är inte komplett utan katt.


April

Våga vägra städning. Satsa på påskliljor istället.

Jag letar efter en flicklastbil att lägga i hemulens påskägg.

Till sist hittar jag en.


Maj

Jag skjutsar en ettåring till förskolan för sista gången. Nu är hon snart tre, herregud.

Mammas lilla pirat fyller två år.

"Styrelsen" vårstädar. Jag gick aldrig dit och köpte någon cykel, det kändes liksom upplagt för obekväma situationer, däremot står jag fast vid att det var ett bra initiativ. Cyklar som står och dräller är en ständigt återkommande källa till irritation.


Juni

Potträningen går sådär. Vi stressar inte.

Det smäller till och blir sommar. Vi tar en uteserveringspremiäröl på Styrsö.

Morbror Jonathan tar studenten.


Juli

Jag blir med odlingslott strax före midsommar. Första skörden räcker till tre itsy bitsy rabarberpajer.

Semester/uppdrag civil olydnad.

En veckas konstant paltkoma hos hemulens gammelmormor och -morfar. En gång gick lillasyster Annixa upp fem kilo under en tiodagarsvistelse i Kalix. Vi tar lärdom av historien och uppfinner Kalix Bredvik-metoden.


Augusti
Vi uträttar ärenden norr om polcirkeln. Trots att ingen haft mobiltäckning på över en timme lyckas vi samla ihop hela det femtontalet personer stora sällskapet i skogarna norr om Överkalix.

Jag går in i ett skov och får för mig att det är min grej att sluta köpa bröd. Det är det inte. Jag betalar hellre över trettio spänn styck för ett gott och vettigt bröd och lägger min tid och energi på matlagning istället.

Äppelträdet bakom huset bär hur mycket frukt som helst och jag klarar inte av att se dem ligga och ruttna bort. Äppelmos känns inte jättetjugohundratio så det slutar med att grisarna vid odlingslotten får äta upp dem.


September


Vi har inte haft särskilt mycket problem med trots, däremot har ungen under större delen av hösten varit i en fas(?) där hon haft så mycket annat att göra om morgnarna att hon knappt har hunnit gå till förskolan. Och jag har missat bussar.


Oktober

Hemulen har blivit alldeles för stor och streetsmart för att kunna sitta ner på spårvagnen.

Fasen(?) där allt ska ligga på golvet håller i sig.

Jag klipper lugg. Varför har jag inte gjort det tidigare? Lugg är the shit!


November

Jag praktiserar lite vardagsmindfulness under en utflykt till Naturhistoriska. Ungen krossar inte bakhuvudet och jag får dricka en hel kopp kaffe medan det fortfarande är varmt. Alla är nöjda. Utom de snipiga morsorna.

Vi kickstartar julhysterin med pepparkaksbak och ny röd vaxduk.

Jag hoppar inte på klädutmaning 2.0. Inte medvetet iallafall, men jag har blivit bättre på att inte bara använda de tre översta plaggen i garderoben sista tiden.


December

Vi fortsätter julhetsa. Kontrollerat. Konsumerar inte så mycket, vare sig mat eller prylar, köper en mistel och blir bättre på att prata med varandra. Det går åt rätt håll inför 2011. Tror jag. Inte ropa hej och så vidare.

Operation konsumentupplysning: amaryllis.

Nästan bäst av allt: jag hittar ett nytt jobb! Aldrig mer ska det här ostädade kylskåpet förstöra mitt morgonhumör. Hurra!

2011, bring it on!

4 kommentarer:

  1. Gillar summering av året! Hemulen är så fin :)
    Och december är min favvo; hoppfullt!

    SvaraRadera
  2. Kul att få en sådan här fin summering av det gångna året eftersom jag inte har hängt med här så länge! (Fast jag beklagar sorgen)

    SvaraRadera
  3. Vad glad jag blir att ni gillar mitt bloggbokslut! Jag tycker alltid att mitt eget år verkar mycket fattigare och mindre spännande än alla andras när man sitter och läser såna här sammanfattningar. Fast det egentligen hänt jättemycket, både bra och dåligt.

    SvaraRadera