tisdag 28 december 2010

Raggmunk – så gör man

På allmän (nåja, på åtminstone en persons) begäran. För en vuxen och ett barn, alltså ungefär en och en halv person, eller två vuxna om man steker lite fläsk till, behövs följande:

1 ägg
½ dl vetemjöl
1 dl mjölk
3 potatisar (jag vägde dem tyvärr inte, men de var ungefär lika stora som ägg)
salt efter behag
rejält med smör att steka i

Börja med att vispa ihop ägg, mjöl och mjölk. Grovriv sedan potatisarna ner i smeten.
Stek som pannkakor, jag brukar göra två mindre istället för en stor åt gången, så tunna som möjligt. Ett decilitermått eller en soppslev är ganska bra att ha att klicka ner dem i stekpannan med eftersom det också går att använda för att platta ut dem med.
Servera med lingon eller äppelmos och eventuellt stekt fläsk.

2 kommentarer:

  1. Det där måste jag testa, jag har inte ätit raggmunk sedan skoltiden!

    Tack för tipset, det var länge sedan jag tittade på kläder på Indiska! Jag vill liksom inte gömma magen, utan den får gärna framhävas. Jag har inte haft jeans på mig på evigheter, utan det är tights och klänning som gäller hela tiden. Jag förstår inte att H&M, som i på damavdelningen brukar ha kläder för alla smaker ska vara så trista när det gäller mammakläder!

    SvaraRadera
  2. Raggmunk är underskattat. Och billigt.

    SvaraRadera