söndag 29 november 2009

Bröstmjölk – nu onyttigare än godis

Vi var ju på barnavårdscentralen som gud glömde och vaccinerade barnet häromdagen.

Sköterskan: Efter att barnen fått sprutan får de gärna ta en klubba ur skålen där.
Jag: Vi hoppar nog över det, men tack ändå.
Sköterskan: Ja, det är ju upp till föräldrarna att avgöra, man måste inte ta en.


Jag är medveten om att många barn äter godis vid ett och ett halvt års ålder och jag säger inte att det var fel av personalen att ställa fram den där skålen. Det var det som hände därefter som jag inte riktigt var beredd på.
Efter att hemulen fått sprutan la jag henne vid bröstet – som jag är van från vår gamla BVC att man kan göra både med små och lite större barn utan att någon tappar fattningen – varpå sköterskan fick en närmast skrämd uppsyn och utan ett ord lämnade rummet. Jaha, hejdå? Var vi klara då?

8 kommentarer:

  1. hon kanske inte har hamnat riktigt rätt i livet? känns som att en person som arbetar på bvc borde vara van vid live-amning?

    SvaraRadera
  2. Ja, hon borde ju snubblat över en ammande mamma eller två tidigare.

    SvaraRadera
  3. Men gu. Jag skulle då ha fått en skrämd uppsyn och tappat fattningen om de bjöd på klubba!

    Är det inte helt galet att det inte ska få vara normalt att amma en 1½-åring, inte ens på bvc. Som du skrev, ska det vara mer okej med godis än med amning?

    Hörde att barn har fått glass här när de svinvaccinerats. Känns mer okej med en glasspinne än en klubba.

    SvaraRadera
  4. Helt sjukt. Både med klubban och med amningen. En BVC-tant borde ju ha sett en 1,5 åring ammats tidigare, eller iaf hörts talas om det. :)

    På tal om klubban igen så är jag riktigt förvånad att de ger det på BVC. Här har barnen fått en leksak, typ osm man får hos tandläkaren när de tagit spruta. Mira har inte fått sin än, för hon var förkyld.. (förövrigt fyller hon 2 på torsdag och äter inte heller godis än..)

    SvaraRadera
  5. Jag struntar egentligen i om de bjuder på något sött eller inte, det är ju som sagt upp till föräldrarna att avgöra om barnet får äta godis, men att de har en så amningsfientlig attityd över lag gillar jag inte. Jag har ju blivit tillsagd att sluta (natt)amma vid tidigare besök och jag har hört att andra föräldrar har blivit uppmanade att helt lägga ner amningen fast de haft mycket yngre barn. Och i relation till det blir ju helt plötsligt den liberala inställningen till godiset lite bisarrare tycker jag.

    SvaraRadera
  6. Tyckte också att det var konstigt att man erbjöd barnet en klubba - hon fattar ju knappt att det ska vara en belöning för något jobbigt hon har stått ut med. En leksak hade varit det bästa alternativet, och ska det vara sötsaker är en kaka eller dylikt bättre än en klubba. Ogillar klubbor, tycker de är en säkerhetsrisk.

    Jag har också använt sötsaker som muta när det krävts, men då är barnet äldre och förstår att det ska utstå något svårt och de ska få något för det. Jag hade bullar med mig när vi skulle vaccinera oss mot svininfluensan.

    Ordningen i syskonskaran avgör nog när barn upptäcker godis. Min son (äldsta barnet) hade knappt upptäckt godis vid tvåårsåldern, det hade hans lillasyster, eftersom hon är klipsk nog att fatta att storebror får nåt som smakar gott i den där lilla skålen som ställs fram på lördagarna... :-)

    Sen vad gäller amningen tycker jag också det är trist att BVC är amningsfientliga. De ska ju uppmuntra (men såklart inte kräva) amning och vara glad att mammor vill amma och fortsätta amma längre upp i åldern. Jag gissar att det var en äldre sköterska, de brukar vara mindre "liberala" mot kroppskontakt. Hon fick väl skrika sig till sömns själv.

    SvaraRadera
  7. Jag slängde fram bröstet efter dotterns svinisvaccination, eftersom hon gallskrek. "Du måste gå nu", sa sköterskan, så jag fick stoppa in tutten igen och baxa ut den gallskrikande ungen (som fortfarande var utan byxor) till väntrummet, som var smockfullt. Kastade våra ytterkläder i en hög på golvet, satte mig ner och tog på dottern byxorna medan hon stod upp och tuttade på mig under tiden.

    Jag fattar att det är lite bråttom, men jag gissar att de vuxna åtminstone får ta på sig sin tröja innan de går ut i väntrummet...

    SvaraRadera
  8. Johanna M: Sköterskan var varken ung eller gammal, men helt klart har all personal där låtit sig inspireras av en viss självutnämnd experts metoder. Barn ska till exempel sova (i sin egen säng) hela natten och om de mot förmodan vaknar får de under inga omständigheter ammas.

    Sofia: Jag saknar vår gamla familjecentral (MVC, BVC och öppen förskola i samma byggnad och nära samarbete) där man kunde sitta kvar och amma och/eller snick-snacka hur länge man ville. Jag kan inte minnas att jag någonsin behövde känna mig stressad där.

    SvaraRadera