lördag 7 november 2009

Det kontroversiella ligger i betraktarens öga

Ok, då vet jag. Baserat på mängden mothugg följande (inte) mött när det framförts på min arbetsplats utgår jag från att det inte är kontroversiellt:

1. Det är fel att bojkotta produkter som är tillverkade av barn eftersom barnen jobbar för att ha råd att gå i skolan. Genom att inte köpa varorna de tillverkar omöjliggör man för barnen att få en utbildning.

2. Bananplantagearbetares villkor är inte är så mycket att bry sig om eftersom det är så svårt att hitta KRAV-bananer som är lika stora och perfekt mogna som de konventionellt odlade.

3. Det är skönt att Bert Karlsson vågar säga som det är.

4. Vi borde ta hand om våra egna innan vi tar släpper in en massa muslimska problemungdomar.

5. Att med en cigg i mungipan stå och berätta anekdoter från tiden då ens nyfödda dotter vårdades på sjukhus på grund av sin svåra astma.


Följande är däremot så upprörande att folk totalt går i spinn och tvingas lämna rummet för att samla sig:

1. Att föredra sockrade och/eller feta produkter framför light-varianter.

2. Att erkänna att man inte ger sitt barn (ko)mjölk som måltidsdryck.

3. Att som ammande kvinna ta ett glas vin eller tre någon gång i månaden.

5 kommentarer:

  1. Din arbetsplats verkar verkligen vara en av de mest inskränkta, med tanke på detta inlägg och dina tidigare. Skulle bli tokig av att träffa sådana människor varje dag.

    SvaraRadera
  2. Vad som inte framkommer i mina klagosånger är att jag har flera helt fantastiska kollegor också, men som alltid är det ju idioterna som får den mesta uppmärksamheten.

    SvaraRadera
  3. Tänkte faktiskt att det måste ju finnas något/några som väger upp pappskallarna...

    SvaraRadera
  4. usch ja, dom är hemska de där inskränkta, outbildade människorna, bort med dem!

    SvaraRadera
  5. För mig får folk gärna vara både inskränkta och outbildade (så länge de inte far med rena lögner eller beter sig illa mot andra, särskilt boende eller andra kollegor som mer eller mindre befinner sig i beroendeställning av dem), de flesta av mina kollegor är dock varken eller och det ena behöver heller inte nödvändigtvis medföra det andra. Jag är mest förvånad över att åsikterna i inlägget inte stötte på någon form av mothugg alls med tanke på att bara det faktum att jag låter bli att bre Milda på min smörgås till den gemensamma frukosten får flera personer att bli illa till mods. I min värld är det mer upprörande att röka när man är gravid eller påstå att muslimska killar/män som grupp anser sig ha rätt att våldta och stena kvinnor till döds än att välja bort aspartam och transfetter. Men som sagt det kontroversiella ligger i betraktarens öga.

    SvaraRadera