söndag 22 november 2009

Ät upp maten!

Via A.M.O. ramlade jag över en matnyttig liten bloggutmaning. Så lägligt att det var precis så det gick till när jag lagade lunch idag då. Håll tillgodo.

Utmaningen går ut på att öppna kylskåpet och tillaga en middag av det som finns där utan att gå och köpa något nytt. Ofta finns det massor av mat hemma som går att kombinera ihop till schyssta rätter.

Hos familjen Dignelius serverades dagens rätt i form av en helt vegan, yet närigsriktig och mättande, sallad med puy-linser som stomme.
Hade jag känt till utmaningen för nio timmar sedan kanske jag hade ansträngt mig och gjort ett snyggt upplägg istället för att bara fläka av plastfolien och fota med mobilkameran rakt ner i byttan med det som blev över:

Godare än det ser ut.

Receptet, varsågoda:


200 g puy-linser
250 g broccoli
2-3 nävar haricot verts
1 (gul) paprika

1 tsk grovkornig söt-stark senap
1 msk äppelcidervinäger
2-3 msk extra virgin olivolja
salt
peppar

Koka linserna 20 minuter i lättsaltat vatten och broccolin och haricot vertsen till önskat tuggmotstånd. Hacka paprikan fint.
Rör ihop senapen, vinägern och oljan. Salta och peppra efter behag.
Blanda ihop allt i en trevlig skål.


Jag utmanar följande bloggare att laga en maträtt av det som finns hemma och blogga om det! (Alla andra får, och bör, självklart också anta utmaningen):

Martina (som, om jag inte minns fel, har som nyårslöfte att försöka leva mer resurseffektivt)
Lina
Ulrika

7 kommentarer:

  1. Haha, ja, om jag känt till det här för fyra timmar sedan så skulle jag kunnat blogga om dagens lunch/middag (sen lunch - eller tidig middag - vad kallar man det? Munch? Liddag?) som var komponerad av fläskkarré från frysen, gräddsås från i fredags, några ledsna kokta potatisar från kylen och ett par stackars morötter som låg och såg skrumpna ut...

    Men jag ger mig på det till imorgon istället, så att jag har nåt att fota. =)

    SvaraRadera
  2. Munch känns som om det redan är upptaget, kör på liddag. Vi körde något liknande till middag, ugnsrostade rotfrukter och lammsadel skuret i nazismå brunoise, som en pyttipanna ungefär fast jag hällde på skysåsen som vi hade till igår och lät det liksom koka in. Och så svartvinbärsgelé till. Det blev nog faktiskt godare andra vändan :)
    Notera att vi alltså ätit helt återvunnet idag, bortsett från en fika när vi var och handlade lite julklappsmaterial i eftermiddags.

    SvaraRadera
  3. Mmm, lammsadel...

    Vi brukar faktiskt vara väldigt bra på att äta återvunnet/bonusmat eller vad man nu ska kalla det, Danne är lite av en matnazist som aldrig slänger nåt som möjligtvis skulle kunna gå att äta, om det så bara är en kvarts portion spaghetti.

    SvaraRadera
  4. Men åååååå. Jag äter inte för tillfället. Viktnedgång. Jag är FÖR fet nu helt enkelt.

    Annars hade jag gjort rotsaksmos med parmesan och creme fraiche. Toppat med baconströssel och brysslekål till.

    Smask.
    Men jag dricker min soppa och är lycklig över de 6.5 kg jag hittills gått ner....

    SvaraRadera
  5. Martina: Vi slänger inte heller särskilt ofta "funktionsduglig" mat. När vi gör det handlar det ofta om "felköp", typ stora förpackningar som inte hinner gå åt och så är vi kanske lite dåliga på att ta tillvara potatis/pasta/ris o.dyl. de gånger det blir sånt över.

    Icka: "Jag äter inte för tillfället" måste vara den bästa ursäkten. Men menar du verkligen att ni har allt det där goda hemma bara sådär fast ni inte äter?
    Grattis till viktnedgången (som om det handlade om tur och inte hårt slit).

    SvaraRadera
  6. Jag äter inte heller för tillfället men inte helt frivilligt från min sida eller vad man ska säga. Middag äter jag rätt ofta iaf men lunch och sånt där kan jag bara inte äta. Har INGEN matlust. Middagarna blir inte så uppfinningsrika när man inte har matlust heller så det kan bli en liten portion makaroner med korv och råriven morot... superkul...

    Men slänger mat gör vi också rätt sällan, förutom att vi just nu har massa grönsaker osv som behövs slängas eftersom jag storhandlade precis innan jag drabbades av förlorad matlust.

    Och om det delas ut grattis och sånt där så har jag kanske gått ner sisådär två kilo på grund av mitt depressiva mat-tillstånd. :) man får väl försöka se det positivt.

    För övrigt borde vi höras/ses snart alla tre (icka-jonna-lina), antingen på playdate eller kanske ännu hellre en kväll med en eller två öl? I mitt liv har det hunnit hända hur mycket som helst, säkert ännu mer i era! Saknar er!

    Kram!

    SvaraRadera
  7. Men hallå, totalt fel personer att utmana alltså.

    Ok Lina, jag kan bjuda på ett grattis. För viktnedgång är ju alltid en trevlig bieffekt, om man så måste gå över lik för att uppnå den.

    Öl måste vi absolut dricka. Synd bara att det alltid är så hektiskt den här tiden på året, men jag har nog ändå ganska många obokade kvällar framöver. Playdate kanske vi kan styra upp i januari?

    SvaraRadera