fredag 7 januari 2011

Husmorstips

Ibland kommer det hantverkare och hälsar på. På jobbet eller hemma. Ofta är de män och ofta tror de att alla andra, som inte är män och/eller verksamma inom samma skrå som de själva, är i tur och ordning födda i farstun och därefter tappade bakom en vagn. Det medför att de kan få för sig att det räcker att låtsas göra sitt jobb en stund, för att sen ta helg och aldrig mer dyka upp. Istället för att låta det gå så långt, bli tvungen att ta en konflikt och till sist bli svartlistad, är mina tre bästa tips följande:

1. Visa lite lagom intresse för vad de gör, utan att varken framstå som besserwisser eller bimbo, typ "jaså, 60 watt säger du...", "finns det någon standard för såna?" eller "hur ofta skulle man byta det filtret sa du?".
2. Prata dialekt, helst den lokala eller samma som hantverkaren i fråga.
3. Bjud på kaffe och dopp. Finns det någon statistik på diabetesfrekvensen hos elektriker/rörläggare/snickare jämfört med befolkningen i stort?

Hittills har det inte slagit fel, servicen blir utan undantag snabbare och jobbet bättre utfört. Även när man har med erkänt vresiga gubbar att göra.

7 kommentarer:

  1. Fast ibland räcker det med att vara snygg. Eller åtminstone ha bröst. En dylik vresig gubbe på NKV gav mig och min (likaså kvinnliga) kollega en massiv rabatt på en kontorsstol när vi var där. Vi funderade på om det kanske var för att vi var kvinnor och log mot honom.

    SvaraRadera
  2. Köpte helt sjukt mycket kanellängd när vi fick altanen inbyggd. Blev sjukt nöjd. Måste finnas samband.

    SvaraRadera
  3. att bero på kolesterolvärdet hos hantverkare. jag är ju gift med en. och hans värden är väl de lägsta som går att uppnå, (eller nednå).

    så honom kan du mata på :) är de tjocka kan du ju ge dem lite frukt och säga att det är också godis! :)

    SvaraRadera
  4. Mikkan: Blir Anders bjuden på mycket fika? Gör han ett bättre jobb om det ingår kanellängd och kaffe som löneförmån?

    SvaraRadera
  5. Han tror att kanske gör det bättre om han får fika. Han gör det absolut inte sämre. Så min slutsats är:

    bättre att bjuda på fika, resultatet blir i varje fall inte sämre än om du avstår från en "varsågodochta" som Anders kallar fikan.

    alternativet är ju annars att du får ett jobb utfört antingen bra eller mindre bra :)

    mycket vetenskaplig empirisk undersökning.

    SvaraRadera
  6. Nej, då hade jag fan blivit förbannad, haha, om jag fått jobbet sämre utfört efter att ha gjort mig till :)

    SvaraRadera