lördag 22 januari 2011

Vätskeersättning

1 l ljummet vatten (värm i vattenkokare eller på spisen, varmvatten från kranen är aldrig nyttigt)
½ tsk salt
6 tsk socker

Blanda och avnjut i måttligt tempo så att kroppen hinner med i svängarna. Ungefär två deciliter krävs för att ersätta den vätska kroppen förlorar på en omgång vattentunn diarré (eller en kräkning, om man är lagd åt det hållet).

Annars då? Jo tack, bortsett från en mycket mystisk matförgiftning, som tack och lov bara drabbade mig, så har helgen hittills varit fin och bra på alla sätt och vis.

4 kommentarer:

  1. Fy för matförgiftning men skönt att ungen slapp! Hoppas det snabbt går över!

    SvaraRadera
  2. Det var snabbt övergående, jag kunde äta normalt redan igår och jag varken mådde illa eller kräktes.

    SvaraRadera
  3. Hoppas du repat dig nu!

    Jag har fått lära mig när mitt barn varit sjukt mycket och ofta att man ska dricka ungefär 3 ml per kilo man väger i timman. Det är ganska bra måttstock.

    SvaraRadera
  4. Caroline: Det låter rimligt.

    SvaraRadera