söndag 6 december 2009

Jäst hos haggan

Jag blir alltid aningen otrevlig när jag bakar med jäst. Det ska jäsas och knådas och penslas och has sig hit och dit. Och det ska göras enligt schema, inte någon gång under eftermiddagen efter att vi läst Pippi-boken (för femtioelfte gången) och ätit middag, men innan vi dragit fram vattenfärgerna och till sist hoppat i badkaret. Mycket enerverande. Men nu är det gjort, hela familjen är åter sams, och om jag får säga det själv så har jag inte ätit många saftigare och godare lussekatter i mina dagar.
Nytt för i år var att häva i ett ägg i degen. Ingen kesella eller annat trams, bara ett helt vanligt hönsägg. Do it!

Och förresten, det ska vara ordentligt med saffran i degen. Nog för att jag gillar Göteborg och göteborgare i de flesta hänseenden men det här lokala oskicket att baka "lussekatter" utan saffran är inte något jag vill bli förknippad med. Sluta upp med det!

5 kommentarer:

  1. Ja, det där med lussekatter utan saffran är ett märkligt beteende som jag noterat på en del fik söderut. Jag menar, varför?

    SvaraRadera
  2. Förresten, hur mycket saffran har du på en halvliter degvätska? Jag börjar fundera på om inte 1 gram (som det står i receptet) är för lite, jag kanske ska ta 1,5.

    SvaraRadera
  3. Jag hade 1 gram i den här satsen och det kändes tillräckligt, men i egenskap av saffransambassadör skulle jag nog kunna tänka mig att testa 1,5 gram.

    SvaraRadera
  4. Kanske nästa jul, när (om) saffranet inte går på 70 000 kr /kilot. =)

    SvaraRadera
  5. Jäkla iranier! De borde lägga mindre tid på att anrika uran och mer tid på att hålla koll på saffransskörden :)

    SvaraRadera