tisdag 1 december 2009

Dr von Oben

Läkaren som kändes så sympatisk för ett par veckor sedan var inte alls lika skojig igår. Förutom att han förväxlade mig med en annan patient visade han också prov på allmän taktlöshet och nonchalans.

– Jag skriver ut en stark antibiotika som blablabla... Något du undrar över?
– Kan jag äta det när jag ammar?
– Nej. Hur gammalt är barnet?
– Hon är ett och ett halvt år.
– Då tycker jag att du ska överväga om det inte är dags att sluta amma.
– Jasså, tycker du det? Ja, i så fall får jag nog ta och flytta hemifrån, hon sover nämligen med oss och ammas på natten.
– Du behöver knappast mer än en månad för att avvänja henne, sen kan du äta kuren.
– Vad sa du?
– Ok, jag ska kolla FASS.
– Tack
– Där hade du tur. Det står här att det är fritt fram att amma.

På Apoteket frågade de om jag ville hämta ut båda recepten. Det visade sig att han hade skrivit ut en annan medicin förra gången jag var där. Synd att han inte sa det till mig bara.

2 kommentarer:

  1. Och nu känner jag igen mig igen! =)
    Fick antibiotika utskrivet för ett par veckor sedan och då sa läkaren: "Nu behöver ju ditt barn inte ammas längre så jag skriver ut den medicin som är bäst för dig och inte en som man tar när man ammar." Jag förklarade att jag verkligen inte tänkte tvångsavsluta nån amning rakt upp och ner. Då sa hon att man kunde amma när man åt den antibiotikan, för även om den övergick i bröstmjölken så var det så otroligt lite att det inte spelade nån roll för barnet.
    Nähä? Varför sa hon inte det direkt då?

    Hon kanske utgick från att jag ville sluta amma, eftersom skälet till att jag behövde antibiotika var en infektion i bröstvårtan, orsakad av ett bett, som rivit upp ett gammalt piercinghål. =) Hon hade dock fel...

    SvaraRadera
  2. Om man vill sluta amma gör man väl det, inte behöver man gå omvägen via en läkare och få något som man inte kan ta när man ammar utskrivet, som för att få en"ursäkt". Hur tänker de, undrar jag. Och varför ska det vara så svårt att kolla FASS innan man uttalar sig? Hur många har gett upp sin amning på grund av klantig vårdpesonal? Jag vill nog inte veta.

    SvaraRadera