onsdag 16 mars 2011

Ojämställdhet i vardagen – städning

Det är ingen överhängande risk att vi kommer städa ihjäl oss – vare sig jag, pappan eller ungen – senast igår upptäckte jag att vi har ett gäng små tomtar kvar på skrivbordet. Vi väntar helt enkelt ut varandra och den som först får ett bryt tar itu med det.

Badrummet tar vi när det börjar se skabbigt ut, vilket är ganska snart när minst en av familjemedlemmarna har en ganska experimentell inställning till hygien, eller efter att den av oss som odlar skägg ansat detsamma. Dessutom dammsuger vi där ett par-tre gånger i veckan eftersom kattskrattorna inte lärt sig borsta av fötterna innan de kliver ur lådan, resten av lägenheten ungefär varannan gång. När mannen i huset dammsuger blir det ofta gjort på rain man-nivå, med olika munstycken och knästående på den luddiga mattan samt vid soffan för att inte missa ett enda katthår. När jag gör det blir det ordentligt gjort. Varken mer eller mindre.

Speglar och andra blanka ytor är det oftast hemulfadern som rengör, jag tror ärligt talat inte jag har putsat ett enda helt fönster hittills under mina snart 29 år, däremot punktmarkerar jag ofta med en microfibertrasa när le kid har fascinerats av en sopbil, hund eller något annat som passerat utanför. Likaså är det mannen i huset som kammar hem guldstjärnor i dammtorkningsklassen.

Köket har jag någon form av övergripande ansvar för, antagligen för jag är den enda i hushållet som gått Anticimex kurs i livsmedelshygien och är den som lagar i stort sett all mat. Det ser sällan ut som på bilderna i Gourmet där inne, men man blir inte heller matförgiftad hemma hos oss.

Bäddar rent gör (oftast) jag och barnet i samband med att vi har tvättid eftersom vi har begränsat med utrymme för smutstvätt, dessutom innebär det att man får en rutin på det och slipper gå och noja över hur länge sedan det egentligen var det blev gjort senast.

Sopor och kompost ställer vi innanför dörren i hallen, så tar den som först har ett ärende ut ur lägenheten med sig påsarna, vi har turen att ha Molokar för båda delar precis utanför porten. Sånt som ska till återvinningsstationen är det däremot sämre ställt med eftersom den inte direkt ligger på vägen till någonting. Lögn. Egentligen ligger den mellan vårt hus och torget, men orka. Till slut får det helt enkelt inte plats mer metall och glas under diskbänken och då måste någon pappan gå. Pant tar den som råkar komma ihåg det.

Ojämställdhet i vardagen
Ojämställdhet i vardagen – pengar

6 kommentarer:

  1. Jonna! jag har inte tackat dig ordentligt, förlåt min hjärna är så himla mosig av allt som händer. Men Tack Tack, både jag & oscar blev så glada och förvånade. Ebbe öppnade glatt åt brorsan och sen slemmade frank på sin present.

    Och jag gillar verkligen din jämställdhet-serie!

    SvaraRadera
  2. Jag skulle på ett sätt vilja säga att vi har det jämställt med städning hemma. Detta för att vi båda gör olika mycket av olika saker och klagar nog precis lika mycket på varandra. Eller ja, jag klagar nog lite mer... för jag är rätt gnällig av mig.

    När det kommer till städning så blir jag plötsligt särartsfeminist och tänker att det måste vara biologin som särskiljer män från kvinnor. Jag har hört från tillräckligt många tjejkompisar om fenomenet hur deras sambosar enbart kan städa mindre områden under lång tid. Gärna toaletten då, för om den städas på 2 timmar så kan ju flickvännen/frun städa resten av lägenheten på samma tid. (Dock fattar jag ju att i samkönade relationer lär väl bråken vara precis likadana och innerliga. Men det skiter jag i!)

    I vår städning är det så att A inte kan städa övergripande eller efter en plan. efter bara några sekunder börjar han göra något annat. Det har lett till att jag har kommit på ett nytt ordspråk: "A kan inte göra en sak samtidigt." Jag vet dock inte om det är ADHD-light som spökar, men något är det i varje fall och det driver mig till vansinne!

    Sedan har vi följande diskussion som ägt rum på riktigt:

    Jag: "Varför hjälper du aldrig till med städningen?"
    A: "Men jag hinner ju inte."
    Jag: "Vad menar du?"
    A: "A men jag vill städa var tredje dag men det hinner jag inte för du städar ju varannan."

    Samtalet ägde rum för 6 år sedan, vi har varit tillsammans i 6½ och han får höra det minst någon gång i kvartalet!


    Men å andra sidan så sköter A allt tvätt, går ut med hundarna fler gånger än mig (även om vi sammanlagt är ute lika länge) och gör alla tråkiga projekt när vi städar. Och så plockar han upp spyor och annat från hundarnas innanmäte när den olyckan väl är framme.

    Så jag ska inte klaga :)

    SvaraRadera
  3. Salmiak: Men ni är ju lite av min favvobloggfamilj, så det är väl klart att Frank ska ha en present!
    Kul att du uppskattar jämställdhetstramset, det är faktiskt lite jobbigt att rannsaka sig själv även om det åtminstone hittills rört sig om ganska harmlösa underrubriker.

    mikkan: Jag gillar att du väljer att bortse från allt som talar mot dina egna teorier, så jobbar en sann forskare! Och nej, du ska inte klaga :)

    SvaraRadera
  4. Jag har dragit vinstlotten! Jag hatar städ och allt det innebär. Det ligger inte i min natur, jag ser helt enkelt inte att det behövs städas innan det verkligen behövs städas. Min fantastiska sambo däremot ser och är dessutom av den morgonpigga, rastlösa sorten. Dessutom är han snäll. När han tröttnat på att ligga och dra sig på lördagsmorgonen klockan 8 så går han upp och städar. När jag vaknar och släpar mig upp vid 11 så är han klar. Sweet! Men det hela jämnar ut sig eftersom jag lagar i stort sett alltid mat. Hellre det än städa. Dessutom tror jag att diskmaskin kan ha räddat många relationer.

    SvaraRadera
  5. Elizabeth: Om vårt kök inte hade varit så litet och om inte varje kvadratmillimeter förvaringsutrymme hade behövt så hade jag rivit ut ett skåp och satt in diskmaskin för länge sedan. Jag drömmer våta (haha) drömmar om hur vårt liv hade sett ut om vi slapp disken.

    SvaraRadera