lördag 3 mars 2012

Det luktar skämt

Igår på jobbet halade en kollega plötsligt upp sin telefon och började exalterat läsa ett sms hen fått av sin bror. Jag, som inte längre orkar bemöta den här personens ständiga utfall mot allt (amning, övervikt, barn som inte har "respekt" för vuxna, personer som väljer bort vissa livsmedel av etiska skäl, osv.) som inte passar i en väldigt snäv norm, var på väg att resa mig och gå när min kökskollega istället styrde upp situationen: "Jag förstår inte, kan du förklara?"

Den förstnämnda drog skämtet igen, fast långsammare och med det lätta darr på stämman en lätt får när en just fattat att en är ute på tunn is. Kökskollegan igen: "Jaha, det vi ska skratta åt är alltså att läraren uttalade den svenska elevens namn med arabisk brytning?"

Jag hoppas att vi därmed slipper höra fler "skämt" av den typen.

4 kommentarer: