söndag 11 mars 2012

Lyssningstips: Spädbarn till låns

Lyssna: Barnen 20120309 Spädbarn till låns
Funkar inte spelaren? Klicka här!

För 29 år sedan var jag ett av de barnen. Jag var åtta månader och låg i mammas famn och ammade när poliser slog in dörren. Det tog inte mer än någon dag innan jag och mamma återförenades men jag har ännu minnen av en främmande plats och ett äldre par som försökte locka fram mig ur en vrå jag krupit in i.

Idag hoppas jag att myndigheterna går lite försiktigare fram när barn är inblandade, men efter att ha hört om hur det gick till när de då terrormisstänkta göteborgarna blev hämtade till förhör förra året tvivlar jag på det. Min mamma var aldrig misstänkt för något brott, men befann sig på fel plats (i hemmet) vid fel tidpunkt (när min far skulle gripas).

Ps. Synd bara att Hugo Lagercrantz får så stort utrymme i programmet. Kanske har han helt rätt i det han säger just här, det är jag inte kunnig nog att avgöra, men jag har sedan tidigare inget jättestort förtroende för honom eftersom han bland annat förespråkar amning och sömn enligt schema.

4 kommentarer:

  1. Vilket engagerande ämne, tack för länken! Som nybliven förälder kan jag bara föreställa mig smärtan i att bli fråntagen mitt barn och att skiljas från barnet. Jag förstår ju att socialtjänsten måste hinna utreda behovet av placering men jag tycker att fyra månader är för lång tid särskilt i de fall då utredningen inte utmynnar i någon åtgärd.

    SvaraRadera
  2. Fy fan, jag hoppas verkligen att barnperspektivet väger tyngre hos myndigheterna idag än när du var bäbis. Hoppas.

    SvaraRadera
  3. Jag är ledsen för din skull att du och din mamma behövde vara med om det.
    Lyssnar på programmet nu.
    /PPD

    SvaraRadera
  4. Maria: Ja, fyra månader är ju otroligt länge i en så liten människas liv. Men det ska ju, som tur är, mycket till innan barn och föräldrar skiljs från varandra idag (hoppas jag). Det bästa är väl om en kan göra utredningen medan barnet är i sin ursprungsfamilj och att föräldrarna får stöd att ta hand om sitt barn under tiden. Väldigt svårt och gripande ämne.

    Fifi: Ja, men det är nog svårt att veta vad som är det bästa för barnet i vissa fall.

    PPD: Tack.

    SvaraRadera