måndag 12 mars 2012

Storm i ett vattenglas?

Detta har hänt: Kvinna med minst en orakad armhåla sitter i Mello-publiken. Kvinna med minst en orakad armhåla jublar med uppsträckta armar när Loreen vinner. Kamera sveper över kvinna med minst en orakad armhåla. Den orakade armhålan syns i bild. Man ser på Mello. Man får syn kvinnan med minst en orakad armhåla. Man rasar. Man tittar en gång till på svt-play och tar screenshot på kvinnan med minst en orakad armhåla. Man postar bild på kvinna med minst en orakad armhåla på facebook. Hundratals människor blir upprörda och postar bilden på kvinna med minst en rakad armhåla om och om igen. Ytterligare hundratals människor förfasas och delar i kommentarer med sig av sin avsky mot kvinnor med minst en orakad armhåla. Twittrare får nys om händelsen och startar hashtaggen #hairriot. Mängder av twittrare postar bilder på minst en orakad armhåla. Andra twittrare blir upprörda och tycker att twittrare som postat bilder på minst en orakad armhåla borde sluta storma i vattenglas och börja bekymra sig om vad som händer i Syrien.

Min kommentar: Jag bekymrar mig om vad som händer i Syrien, samtidigt som jag bekymrar mig om att min dotter växer upp i en värld där kvinnor riskerar att utsättas för hatkampanjer ifall de låter bli att raka sig under armarna. Det ena utesluter inte det andra.

9 kommentarer:

  1. Verkligen.VERKLIGEN.
    *anstränger mig för att inte starta hatkampanj mot ignoranta idioter*

    SvaraRadera
  2. Håller helt med (funderar på om jag ska fota armhåla nu när jag kommer till jobbet..,)

    SvaraRadera
  3. så bra jonna. delat på facebook (den enda jag har, som är en i jobbet:)

    SvaraRadera
  4. Det är så sjukt att man knappt tror det är sant! De pratade om det på Aktuellt igår! En orakad armhåla (och påföljande hatkampanj) anses alltså som riksintressant och får ett långt inslag på kvällsnyheterna. Vad är det för jävla värld vi lever i??

    SvaraRadera
  5. Det är så sjukt att man kan hata för så lite. Om jag kunde skulle jag också lägga upp en bild på min orakade armhåla men jag begåvades inte med hårväxt under armarna helt enkelt. Vid sådana här tillfällen önskade jag att jag hade en hel urskog.

    SvaraRadera
  6. Bra skrivet!
    Jag gillar Twitter som minst när folk börjar RASA om att andra prioriterar fel och anser att en inte kan bry sig om barnen i Afrika om en sörjer en bortgången kändis.

    När #hairriot drog igång insåg jag att jag inte har reflekterat över att jag rakar mig på flera år, hur sjukt är inte det?!

    SvaraRadera
  7. Å herregud så bra sagt! Måste lägga till dig nu i mitt blogginlägg där jag länkat till Josefine som skrev så bra om detta. För du skrev ju uppenbarligen också sjukt bra om detta. Hejar och håller med!


    (Och typ "hej i bloggvärlden Jonna!". Känns som att jag bara känner dig på Instagram. Eller ja "känner". Klickade hit nu i alla fall och bara MEN JAHAA, det är ju HON!! *lite trög*)

    SvaraRadera
  8. Sofia: Nej, det är ju om något förspilld kvinnokraft.

    Jenny: Det är helt frivilligt :)

    Tears and pearls: Tack och välkommen hit!

    J 1: Tack!

    Lisa: Jag tycker att det är bra att de belyser att hatkampanjen uppstod, bra mycket vettigare än att göra en grej av att Loreen firade utan alkohol.

    J 2: Är det sant? Inte ett enda strå?

    Fifi: Det var ju samma grej när Kvällsöppet handlade om amning (och säkert varje gång något primärt kvinnligt får för stor uppmärksamhet), ett jävla gnäll om att det var ointressant och ett i-landsproblem. Ja, det kanske är ett i-landsproblem, men det är ett i-landsproblem som är en del i en struktur som förtrycker halva jordens befolkning.

    Johanna: Tack! Och välkommen hit också, hoppas du kikar förbi igen.

    SvaraRadera