lördag 17 mars 2012

Hej Mölndal,

det jag tänker säga kanske innebär att trampar på en eller annan läsares ömma lokalpatriotiska tår. Men är grejen med att vägra tillhandahålla kommunikationer?

Lördag eftermiddag, lätt stressad tänkte jag att jag kanske kunde spara tid på att ta bussen två hållplatser, från centrum och upp till Mölndals museum. Eller inte, eftersom nästa tur går imorgon.

Nu blev inte problemet mer omfattande än att jag fick knata upp för backen och därmed anlände andfådd och svettig till min väns vernissage (där alla andra luktade gott och hade foundation och läppstift i fejset) men hur gör ni som bor åt det hållet fast längre bort?

En turtäthet på en gång i (halv)timmen, visst, inga problem. Det hade säkert inneburit att jag fått gå ändå, men några få avgångar per dag är ju ett hån när en befinner sig på en plats som inte ligger mer än en mil från centrala Göteborg.

Ps. Jag vet att det är ett i-landsproblem. Precis som det mesta jag tar upp här. Men om vi väljer att tro på att oljan är en ändlig resurs måste det finnas andra färdsätt än bil att välja, särskilt i storstadsregionerna. Eller?

Skickat från min iPhone

3 kommentarer:

  1. I Mölndal går vi, så är det bara. Speciellt i uppförsbackar.

    SvaraRadera
  2. Jag bor på rätt sida om Mölndals centrum, dvs sidan mot Göteborg där man kan åka kollektivt. På andra sidan börjar ingenmansland. Ska man åt det hållet måste man antingen planera sin kollektivåkning som om det vore en militäroperation, eller åka bil.

    T ex kan jag åka från Göteborgs centralstation till Mölndals centrum på 8 minuter (ca 1 mil), men från Mölndals centrum till dagis (någon km) tar det en evighet eftersom bussarna går så sällan.

    SvaraRadera
  3. lisakristin: Så är det i Ulricehamn, där jag är uppvuxen, också. Men det ligger tio, inte en, mil från Göteborg.

    Lisa: Ja, jag kan tänka mig att det är lättare att förflytta sig kollektivt om en bor däråt. Synd för de som bor på "fel" sida bara :)

    SvaraRadera