onsdag 7 mars 2012

Går det att debattera amning?

Det har gått en vecka sedan Amningshjälpens Marit Olanders, med flera, gjorde en strålande insats i tv4:s Kvällsöppet. Sedan dess har jag av och till funderat på hela konceptet att diskutera amning och jag blir bara mer och mer irriterad. Att media gång på gång får för sig att det är ett ämne som går att debattera sådär rakt av på tio minuter är om något ett bevis på hur oinsatta och ointresserade de är.

Ämnet hade lika gärna kunnat vara "fåglar" eller "rymden".
– För eller emot?!
Ser ni var jag försöker komma?

Nej, tack. Strunta i det eller läs på och återkom med en vettig frågeställning. Jag är helt säker på att debatten hade blivit intressantare om ämnet varit mer specifikt. Förslag till nästa gång: "Medias okunskap om amning".

4 kommentarer:

  1. Jag tycker det är ofta som amningsmotståndare får komma till tals så att det by default blir dom som hörs mest och blir normen.

    Sen tycker jag att det är dumt att långtidsamning anses vara konstigt och att man knappt kan prata om att man älskar att amma för då är man en amningshetsare som visar bröna hela tiden och hatar dom som flaskmatar.

    SvaraRadera
  2. Mer kunskap behövs verkligen! Det är jättetråkigt att många upplever det som ett tvång att amma, att det ska göras på ett visst sätt och att deras integritet inte respekteras i ivern att "hjälpa till". Jag är dock lite förvånad över att vissa verkar tro att lösningen på detta handlar om att prata mindre om amning - jag tror det är precis tvärtom.

    Alla erfarenheter jag har av diverse amningshjälp tyder på att ju MER kunskap man har om amning desto bättre bemötande. Oavsett om man vill fortsätta amma eller sluta.

    En liten personlig anekdot som exempel:
    Jag hade, delvis på grund av liknande historier som framfördes i Kvällsöppet, rätt mycket fördomar om amningsmottagningen som fanns här i stan. Ringde dem ändå en gång när jag var trött och less på att det inte funkade, och trodde jag skulle få höra en massa förmaningar och "gör si, trixa så, pumpa ur, osv". Men tji fick jag och mina fördomar.

    "Gör så som det funkar bäst för er" sa de. "Funkar det bäst med amningsnapp så fortsätt med den!"

    "Men", sa jag, "jag har hört att man inte ska använda den mer än en begränsad period".

    "Vem har sagt det?" undrade de.

    "Ja... det står här i broschyren jag har fått av barnmorskan."

    "Vi kör inte med såna råd, om hur man ska och inte ska göra. Funkar det bra för er nu, så fortsätt med det" sa den vänliga sköterskan och förklarade lite kort vilka nackdelar det kunde finnas med amningsnapp men att det naturligtvis måste vägas mot fördelarna i varje enskild situation.

    -----------------

    Det låter ju självklart egentligen att man ska köra på det som funkar bäst, men att jag blev så glad över detta råd säger lite om vilka råd jag fått innan (och en del om mina egna fördomar). Så visst behövs mer kunskap om amning :-)

    SvaraRadera
  3. Icka: Jag blir förvånad över att det så ofta är "amningsmotståndarna" som får första ordet och därmed sätter ribban för debatten. Den eller de personer som utsetts att representera "amningssidan" (ingen lätt uppgift) får sedan mest parera utfallen och sällan tala till punkt.

    Håller helt med dig om att en förutsätts vara militant laktivist och vilja tvinga alla och envar att amma bara för att man själv valt att inte sluta amma vid sexmånadersdagen.

    Miss Mary: Jag formulerade mig kanske lite dumt i all hast (barnet drömde något otäckt och vaknade till). Jag tycker såklart inte att en inte ska prata om amning över lag, i vissa sammanhang tycker jag dock att debatten bara leder till ytterligare polarisering och vid de tillfällena kanske det hade varit lika bra att låta bli. Det jag syftade på var egentligen att man behöver en mer specifik ingång så att att det blir utrymme för mer diskussion och mindre pajkastning.

    Skönt att du fick bra stöd från din amningsmottagning! Det är alltid en balansgång att upplysa om nackdelar med t.ex. amningsnapp, för det tycker jag att en bör göra, utan att det blir förmanande eller dömande (och ska en formulera en broschyr som ska kunna delas ut till nyblivna föräldrar med vitt skilda erfarenheter och förutsättningar blir det ju ännu vanskligare). Det gäller att möta den som ber om hjälp där den är, ofta i en skör situation, och det kan vara väldigt svårt.

    SvaraRadera
  4. Jag tror inte jag misstolkade ditt inlägg heller så kanske var det jag som formulerade mig dumt? :-)

    Det jag menade med att pusha för mer kunskap är väl precis det du skriver, att om man ska debattera nånting så är det snarare "hur ska vi komma tillrätta med kunskapsbristen inom vården" och inte "för eller emot amning".

    Och jo det där med amningsnapp - jag saknade verkligen information i de där broschyrerna om VARFÖR man inte skulle använda den så länge. Med bättre info hade jag kunnat väga för och emot själv. Hur som helst, ett par veckor efter telefonsamtalet där så funkade det bra utan också, och efter det hade vi en i princip helt problemfri amning. :-)

    SvaraRadera