lördag 6 augusti 2011

A

Amma vidare
Amma vidare är ett nystartat nätverk med människor som vill vidga den svenska amningsnormen. Normen säger att man ska amma nyfödda men sluta under barnets andra halvår och många av oss som gör på andra sätt möts av negativa reaktioner, fördomar och okunskap. Det här vill vi göra något åt genom att synliggöra amning utanför normen.


I egenskap av göteborgare är jag naturligtvis barnsligt förtjust i ordvitsar. Amma vidare är en sån där titel som jag önskar att det var jag som hade satt, på en sån där blogg som jag önskar att jag hade varit upphovskvinna för och orkat driva.

Amningsbloggen
Amningsbloggen tar upp allt möjligt som rör amning. Åsikter som framförs står för författarna och ingår inte nödvändigtvis i Amningshjälpens policy.


Anything you say can and will be used against you. Tills döden skiljer oss åt. Amen. En eloge både till Eva-Lotta och Marit som bloggar och till den trogna lilla skara som orkar lägga ner så mycket energi på att försöka skjuta dem i sank.

Apans lilla blogg
Låt oss använda en metafor och kalla det "en säkerhetsventil" för medarbetarna på kontoret Skogen. Det är alltså bloggen som är ventil. Kontoret är tryckkokaren.


Om inte annat så för vaktis skull. Ok? Hehe. *hehe*

Apple, dear?
I en skogsdunge utanför Stockholm sitter jag, finaste A och bästaungen Knappen och tittar på rådjuren och gräset som växer. Tar bilder, gosar, läser böcker, diskuterar och lyssnar på musik varje dag. Läser serier, skriver, donar och övar på att bära klänning nästan varje dag.


Sofia är himla käck och ba river hus och bygger nytt och läser en massa bra böcker och syr egna kläder och tar fina bilder under tiden. Och jag ba "imorgon ska jag också bli sådär energisk, men först ska jag strunta i att göra iordning det hem jag har och gnälla över att min symaskin är gammal och att jag inte har tid att läsa och att jag är värdelös på att fotografera".

Apple of my eye
Människa av kvinnligt kön vars tankar upptar sig av böcker, matlagning, inredning, konsumtion plus lite bryderier och annat löst tyckande där emellan.


Min okända tvilling. Jag hittar ett gott vin – J är way ahead och har redan bloggat om det. Jag ser reklam för gammaldags filmjölk och tänker att "den ska jag testa när den dyker upp i min butik" – J ba "been there done that". Jag dricker kaffe ur Adam-koppar – J har Eva-dito. Ni fattar.

Arga bibliotekstanten
Min blogg riktar sig till:
Biblioteksanställda.
Annan servicepersonal.
The Smiths- och Morrisseyfans
Intelligenta människor som har förmåga att sätta sig in i andra människors tankar och känslor.
Övriga göre sig icke besvär!


Något av det svåraste jag vet är att vara professionellt (o)trevlig. En konst som Arga biblitekstanten dock bemästrar till fullo.

Att flaskmata
Om arbetet med en bok om flaskmatning.


Om det finns ens i närheten så mycket irrlära kring flaskmatning som det finns om amning så är det hög tid för den här boken. Det är faktiskt inte så jäkla lätt alla gånger att mata en bebis på ett vettigt sätt.

Avanai
Lite jobb, lite hobbymilitär (Hemvärnet), lite religion, lite mat, massor av böcker, en släng nörderi och otroligt mycket bebis, föräldraskap, amning och allt som hör till.


Sy ditt eget amningslinné! Våga vägra sockrad glass! Semestra med barn, utan rinnande vatten! And more.

6 kommentarer:

  1. Åh gud vad hemska vi låter! Jag känner mig inte alls så himla käck! Haha!
    Tack för länk!

    SvaraRadera
  2. Oj, det var inte alls min mening att det skulle kännas så. Nu har jag ändrat lite, hoppas det framgår lite bättre att jag bara är avis.

    SvaraRadera
  3. Nämen du, bara äran att vara med i din länkkärlek! Jag har nog ett färgat förhållande till ordet käck!
    Och det var ganska roligt (här skulle jag sätta in en smiley om det inte tog emot så jäkligt i käck-nerven!)
    (smiley)

    SvaraRadera
  4. Ah, själv missbrukar jag det ordet. Tycker det på något vis är neutralt men ändå positivt laddat. Funkar till exempel ofta att byta ut duktig eller bra mot när man pratar med barn. Typ "Det var ju käckt gjort" istället för "Det var duktigt" eller "Det var bra gjort" som jag tycker känns mer värderande. Äh, nu svamlar jag, men du kanske fattar vart jag vill komma ändå.

    SvaraRadera
  5. J+J=sant, eller nått sånt. Tvillingar som det skiljer 8 år mellan, fullt möjligt!

    SvaraRadera
  6. J: Troligtvis kommer det en dokumentär om hur det går till på femman inom kort.

    SvaraRadera