onsdag 10 augusti 2011

F

Fem bilder
Varje "Fem bilder" börjar med att jag eller nån annan kommer på ett tema. Till exempel "Fem personer som inte klär i bockskägg". Sedan ritar jag fem bilder på temat, och lägger upp en bild per dag. Detta sker måndag till fredag. På söndagar går jag ut med vad nästa veckas tema ska bli.


En gång i tiden prenumererade jag på Vecko-Revyn. Ofattbart att min mamma inte stoppade mig, jag antar att hon körde med någon form av fri uppfostran. Det "bästa" jag någonsin läst i den blaskan var en artikel som hette X antal åsikter som gör dig intressant. ("X antal" var i det här fallet ett specifikt antal, men så jävla bra minne har jag inte. Just det numret av tidningen läste jag förresten, som om det skulle spela någon roll, hos frisören efter att jag slutat prenumerera.) Naturligtvis handlade det i förtäckta ordalag egentligen om vikten av att inte ha några åsikter alls, åtminstone inga kontroversiella sådana. Jättekonstigt. Åsikter som är så skojigt. Särskilt i serieform.

Familjen Toad
Förutom att vara lite hippieaktig i min föräldrastil sköter jag även min kropp lite alternativt.


Barnvagn? Puréer? Sömnträning? Varför då?

Fitt for fight
Följ oss i vår jakt på vulvasymboler (hej då fallos, du är uttjatad). Låt Fitt-O stötta dig genom livets orättvisor. Vi snackar om bristande vård av mystiska kvinnosjukdomar, spanar in fittan i konsten och gör vulvagympa med Fittis och Svettis.


De två mest livsomvälvande upptäckterna jag gjort är båda fittrelaterade: 1. Man kan trycka ut en hel person genom sitt underliv och bli helt återställd efteråt. På nolltid. 2. Man måste inte torka ut slemhinnorna med superabsorberande tamponger eller stänga in dem i våtvarma bindor. Hej menskopp!

Freja's place
Efter 8 månaders kämpande på sjukhuset där de opererat hjärtat ett par gånger, överlevt ett hjärtstopp, lagat diafragmamuskeln, snurrat upp vridna tarmar och opererat bort en njure som blivit förstörd av en tumör njuter vi av att vara hemma. Bloggen handlar mycket om sjukhusbesök och det vardaglia kämpandet med mat, tal och kroppsträning.


Vad skulle jag kunna uträtta om jag hade ens hälften av den här familjens energi och motivation?

Frida – Doula & Förlossningspedagog
En glad, lugn, trygg och otroligt positiv doula med tre egna barn och en man.


"Synd" att jag inte ska ha fler barn. Annars hade jag ju kunnat testa att göra saker på rätt sätt (rätt för mig alltså, inte enligt något slags enda rätta sätt) nästa gång. Fler doulor år folket!
Ps. Kolla även in mammastudion, som Frida driver tillsammans med doulakollegan Åsa.

Fröken Märkvärdig och Livet
35 år, nybliven förälder utan traditionella tillbehör så som en parrelation.


Jaha, då var det det här med min fascination för föräldraskap utanför normen igen då. Och allt runtomkring. Och att hon skriver så bra och engagerat, den där fröken.

Fulle mugger
Fulle mugger er en blogg om amming. Sorger og gleder, humor og galskap, politiske kommentarer og faglige drypp.


Amningshjälpens norska systerförening bloggar också. Om det mesta som rör... amning.

"Försök att inte se så snygg ut"
En åttiotalist, tvåbarnsmorsa och radiojournalist som sänder morgonradio.


A.M.O. är alltid generös med länkkärlek. Det var för övrigt ett inlägg hos henne som fick mig att äntligen kicka igång det här nätta projektet som jag gått och ruvat på ett tag. Om det var bra eller dåligt låter jag vara osagt tills vidare.

4 kommentarer:

  1. Frida var vår doula när mitt andra barn föddes. En fantastisk människa och underbart stöd!

    SvaraRadera
  2. A.M.O: Ingen orsak.

    Andrea: Helt fantastisk. Kom på nu att jag glömde länka till mammastudion.

    SvaraRadera
  3. Mycket bra skulle jag säga! Jag är skitdålig på att hitta nya bloggar så det är en mycket bekväm väg för mig det här.

    SvaraRadera